Ingen mens
05.05.2015
Hej!
Jag har ätit p-piller sen jag var 16 år och hade normal "pillermens". I januari slutade jag att äta dom så jag åt dem i 3 och ett halvt år. När jag slutade med dom fick jag såklart min "pillermens" och i februari fick jag min egna mens, som antalet dagar stämde ganska lika in på som när jag åt p-piller. Men jag har inte fått min mens efter det så i 3 månader har den uteblivit.
Jag har ett förhållande men jag fasar inför graviditet. Vi kör även med kondom, men han brukar oftast vilja börja utan och lägger på kondomen efter en stund vilket inte känns tryggt för mig och därför oroar jag mig nu. Jag har tagit ett graviditets test (rfsu dom billigaste) men läste att de inte alltid ger ett så säkert resultat. Testet visade negativt (tror jag iallafall, det var väldigt otydligt) men jag vill ändå fråga här.
Jag vet att det oftast brukar ta en tid före mensen kommer igång efter att man ätit p-piller. Men vad ska jag göra OM jag nu vore gravid? Vart vänder man sig? Jag är absolut inte redo att ta hand om ett barn!
Tacksam för svar! Inte redo

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
06.05.2015
Hej Inte redo! Varför slutade du med p-pillerna ifall du är sexuellt aktiv och ändå absolut inte vill bli gravid?
Du behöver nog göra fler graviditetstest ifall du bara har gjort ett. Självklart är din naturliga hormoncykel lite störd och det kan ta en tid innan hormonerna kommer igång igen regelbundet. Men eftersom det finns risk att försatsen ska ha kommit i dej så rekommenderar jag nog graviditetstest.
Kan ni prata om att det inte känns tryggt för dej att han börjar utan kondom? Kan ni hitta en gemensam lösning på det här?
Det finns ju också på marknaden nya mindre spiraler som man rekommenderar åt yngre kvinnor som inte har fött barn ännu. Ett annat alternativ för er kunde ju också vara att du använder p-ringen. På våra informationssidor hittar du info om det här.
Ifall du är gravid och känner att du inte kan ordna en bra uppväxt och ett hem åt barnet så måste du vända dej till hvc för att få en remiss till Gynekologiska polikliniken för en abort. Du kan läsa mera här.
Jag hoppas att det bara är dina hormoner som dansar lite tango med dej och att det här reder upp sig till det bästa och din mens dyker upp. Sätt det här på kontot livserfarenheter och gör nya val för hur du vill ha det i framtiden.
Lycka till! Med vänlig hälsning, Annika        barnmorska - hälsovårdare