Ingen mens på sikte?
07.10.2014
Hej! För lite över två månader sedan slutade jag med p-piller, efter att ha ätit dom i 1,5år. Innan jag började med p-pillren var min mens ganska oregelbunden men p-pillren gjorde den verkligen regelbunden, och jag visste alltid exakt när den skulle komma och sluta (lycka). Två månader sen hände en stor livsförändring för mig (flyttade utomlands och började ett nytt kapittel i mitt liv) och jag kände för att göra ett uppehåll med hormonintaget. Nu är det så att ingen mens har synts till sen dess och jag har gjort två graviditetstester som båda visat negativa (senast förra veckans måndag), så det har jag uteslutit (inte för att risken fanns, men ville ju ändå lugna ner mig för jag målade ju upp paranoidiska bilder i mitt huvud).
Till min fråga, vad är det exakt som pågår i min kropp? Kan det vara så att den försöker vänja sig till att vara utan extra hormoner och när borde jag kolla upp detta ifall mensen inte börjar? :) har läst om att det skall finnas något för att kicka igång hela menscykeln, även fast det känns skönt utan men det är konstigt när man vant sig med mens sen man var 12. Jag har alltså inte planer på att bli gravid heller, men saknar nästan min mens och tryggheten om att allt är okej med kroppen. Det vill jag också nämna att fick aldrig någon info om att bieffekterna av p-pillren kunde vara att mensen uteblir när man väl slutar med underpillren.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2014
Hej.
Det är inte ovanligt att det blir precis som du beskriver då man slutar äta p-piller, att mensen antingen blir oregelbunden eller uteblir helt ett tag. Och det är precis som du gissar -  att din kropp försöker hitta sin egen rytm pånytt.
Så man äter p-piller styrs cykeln av p-pillren, och det egna styrsystemet tar paus helt och hållet. Därför är mensen oftast helt regelbunden med p-piller. Men då man slutar med pillren måste kroppen igen vakna och börja sköta sig själv och det kan ta lite tid innan den kommer igång. Som du säger så finns det mediciner som man kan försöka använda för att starta systemet igen (även dessa är hormoner) men efter bara två månader skulle jag ännu råda dig att vänta och försöka ge din kropp lite tid. Eftersom du vet att du inte är gravid nu, och inte heller planerar att bli gravid just nu så finns det ingen anledning att stressa.
Om mensen fortsättningsvis inte syns till på 1-2 månader så kan du kontakta en läkare som kan ta ställning till om cykeln behöver lite hjälp på traven eller hur du skall göra.
Vänliga hälsningar
Tessi