Jätte orolig!!
28.02.2014
Hej! Jag e skit orolig att jag skulle va gravid, Jag har en pojkvän som jag har underbart sexliv med, vi har alltid använt kondom men min mens är försenad. 7 Januari har jag senast haft mens och nu är det 28.2. Vi bestämde
oss föratt jag skulle börja äta p-piller, så jag gick till gynekologen med min mamma
och hon undersökte mig och gav mig terolut( så jag ska få
mens före jag börjar äta p-piller) och mina p-piller. Har ätit terolut nu i 3 dagar och igår, på den andra dagen hade vi sex och kondomen gled av mittiallt. Båda fick jätte panik då vi märkte det. Så nu kan jag inte heller ta ett akut p-piller pga att jag äter terolut... OCH så är det större chans att jag blir gravid medans jag äter terolut.... Hjälp!! tjej98

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.02.2014
Hej tjej98!
Oj hördu, det är nog bäst att du ringer åt din gynekolog! Precis som du skriver så borde inte Terolut och akut-p-piller fungera ihop, men det där kan din gynekolog svara säkert på - vi vet inte om det bara är en rekommendation eller om det skulle rådda till kroppens homroner riktigt ordentligt (akut-p-piller försöker ju bland annat skjuta upp ägglossningen, medan Terolut försöker få igång ägglossningen så att du ska kunna få mens). Nu skriver du ju inte heller ifall han faktiskt hade fått utlösning i dig eller inte, så det är svårt för oss att säga något om chanserna att du ska ha ägglossning just nu i kombination med sperma.
Så ta och ring med detsamma! Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott