Jätteorolig tjej
19.08.2015
Hejsan. För en månad sedan så hade jag och min kille samlag med kondom, men den gled lite, men inte helt. Jag var en vecka innan min ägglossning, men jag tog akut p-piller på mindre än 1 timme.
Jag fick blödning en vecka efteråt som varade i 4 dagar. Det har gått 3 veckor efter jag tog pillret och gjorde ett graviditetstest som var negativt. Men den här veckan så har jag fått magsmärtor och min mage har blivit jättesvullen, jag har inte fått andra symptomer förutom ont i magen o svullnad. Borde jag göra ett nytt test? Orolig tjej efter akut p-piller

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.08.2015
Hej,
Jag tror inte att det finns någon risk att du är gravid. Dels gled inte kondomen av helt (?), och dels tog du ett akut p-piller. Du har dessutom tagit ett graviditetstest som var negativt. Så jag tror nog att du kan pusta ut.
Jag misstänker att dina magsmärtor och svullnaden beror på någonting helt annat, sannolikt någonting du har ätit, eller på att menscykeln blev lite råddig av akut p-pillret. Svullnad och magsmärtor brukar inte heller höra till de första tecknen på att man är gravid.
Du kan nog ta det lugnt och vänta på mensen i lugn och ro.
Kram
Tessi