Jettekul
10.04.2014
Hej här kommer många frågor . Jag har haft sex med min flickvän med kondom 2 gånger på olika dagar , vi tänkte att vi skulle bara ha sex från dag 22 framåt till mensen för att det inte skulle vara absolut nödvändigt att ta dagen efterpiller om den gick sönder :) min flickvän hade förut en menscykel på där runt 29 dagar men hon har börjat äta för lite mat och träna för mycket , vilket jag försöker sätta stop för så hennes mens har nu varit 4-5 dagar försenad 2 gånger förut och idag är den pånyt 5 dagar försenad, jag ville bara veta om det påverkar när ägglossningen tar plats :) och kan hon ha blivit gravid av försats som inte ens syns på fingrarna ? jag tvättade min penis och fingrarna varenda gång före jag lade på kondomen. eller åtminstone torkade av penisen och tvättade händerna :)
och en annan fundering jag haft är att innehåller försats verkligen spermier om man urinerat emellan ? eftersom försatsen kommer från cowpers körteln ? många studier jag tittat på har visat att den inte gjorde det , men jag motbevisas gärna
tack för svaret , decibel är awesome ! i brist på svenska ord
Batman

Nuorisotiedottaja Liselott svarar
11.04.2014
Hej Batman!
Bra med många frågor! Vi ska försöka besvara dem alla - och hitta lite faktakällor åt dig :) Och we feel honoured över berömmet, i brist på svenska ord :D <3
Först det här med kondom: rätt använd så är den väldigt säker. Man brukar säga att den har mellan 92 och 94%:s säkerhet, vilket i praktiken betyder att om ett par har sex under ett helt år, många gånger alltså, och inte använder något skydd, så blir ändå 6-8 tjejer gravida under det året. Det betyder alltså inte att 6-8 kondomer skulle gå sönder av 100 stycken, utan de är alltså mycket säkrare än så. Bara man använder dem rätt, och det har vi fina instruktioner för under Månadens tema Preventivmedel den här månaden (flyttas i maj till Information -> Kälek&sex ->Sex). Ni ska nog alltså kunna ha sex under hela månaden utan att egentligen behöva vara så rädda för att hon ska bli gravid, så säkra är nog kondomer. Klart att hon kan kombinera kondom med ett annat preventivmedel som hormonspiral eller p-ring (tex p-piller är ganska starka så man kanske får mindre biverkningar med de andra) - och om ni med 110% säkerhet vet att ingen av er någonsin utsatt er för risken att smittas med en könssjukdom, så kan ni skippa kondomen om ni använder ett annat preventivmedel. Studera som sagt gärna alternativen på våra faktasidor. För inte är det ju kul att måsta planera in sexet till bara vissa dagar i månaden och annars också oroa sig hela tiden för graviditet. Det lägger onödigt mycket band på något som ska vara njutbart och gärna impulsivt.
Det låter inte bra att din flickvän börjat äta för lite och träna för mycket, men det är skönt att höra att du försöker tala förstånd med henne. Försök att hjälp henne att bygga självkänsla och självsäkerhet, så att hon kan motverka tex "grupptryck" att bli smalare. De tankar som brukar göra att man börjar äta mindre och träna mer är oftast väldigt farliga tankar, som ohejdade kan leda till livsfarliga ätstörningar. Men genom uppskattning för den man är inuti och med någon som hela tiden påminner om förnuft och hälsa, så kan man få kontroll över tankarna igen. Så stoooor guldstjärna åt dig!!!
Och visst kan mindre mat och mera träning rubba menscykeln. Hela kroppen går på sparlåga när den får för lite näring och det blir obalans bland hormonerna. Kroppen fungerar nämligen som om den fortfarande skulle leva på stenåldern, så är det lite föda och man måste söka långt eller anstränga sig mycket (för att hitta födan tror kroppen, varför skulle man annars jobba så hårt) så kan den till och med prioritera överlevnad framom fortplantning. I praktiken betyder det att den trycker på pausknappen för ägglossningen och därmed för mensen och så är man utan mens tills kroppen tycker att den börjar få tillräckligt med mat igen. Men som sagt, redan lite mat ett tag kan rubba menscykeln och mensen och ja, därmed också när ägglossningen infaller.
När det gäller försatsen, så visst är det sant att det bara eventuellt förekommer tusentals spermier i fördroppen och då eventuellt bara ifall man nyligen fått utlösning och inte kissat emellan. Nå, det är ju ändå inte säkert att urinen faktiskt fått bort alla sperma-rester. (http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-ejaculate#Risks) Därför fortsätter vi sexualupplysare av alla de slag att tjata om att avbrutet samlat inge är någon säker metod. Enligt ny forskning är den bara ett par procentenheter mindre säker än kondom (http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_birth_control_methods#Comparison_table), men det ifrågasätts nog hur duktiga karlar faktiskt är på att dra ut den i god tid. För bevisligen har avbrutet samlag alltid kunnat leda till graviditet och det har varit så i evinnerliga tider och det är därför man tjatar om att avbrutet samlag inte är en säker preventivmetod. Tex "förrivärlden", så kunde en bonde som gjort sin piga på smällen säga att jamen jag drog ju ut den före (coitus interruptus som det heter så fint) och då kunde hon inte anklaga honom för att vara far till barnet, fastän han var det, så hon dömdes själv. För många kommer fördroppen strax före utlösningen, så när man drar ut när man känner att man är på kommande, så är det redan för sent.
Hursomhelst hör nog inte försatsens spermier till de mest livskraftiga och tvål och vatten, torka och köld tar nog snabbt livet av dem. Därför borde det nog räcka det du redan gör innan du rullar på kondomen. Får du kondomen pårullad genom att hålla i den och rulla med ena handen och ner förhuden med andra handen, så kan du ju inte ha överfört försatsen till kondomens utsida heller. Om det finns rester av den inanför kondomen spelar ju ingen roll. Överlag är det nog lätt hänt att man blir FÖR rädd för fördroppen, för sannolikheten att den ska göra någon gravid är hursomhelst yttepytteliten, och mindre än att vinna på lotto med de knep du använder nu. Igen, rädslan för fördroppen förstör nog kanske mera fiilisen för er nu än vad som är nödvändigt?
Fråga mera bara! Och försök nu att njuta av sexet och inte oroa er så mycket, okej ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott