Kan det vara möjligt?
01.05.2014
Hejj! Nu är det så här att jag hade mens, och min pojkvän var vid vårt.. som de kåtbockarna vi är.. så klart började vi sådär mysa/smeka.. Och efter en stund så började vi skratta åt en sak och sedan slutade det med att vi båda hade ner byxorna och han hade halft in den, jag hade just lagt in en tampong före detta hände, såå ja sa åt honom att bara lägga in den snabbt o han lag in den kanske 3cm? o ut o in o sådär. Alltså enda frågan är att kan man bli gravid om jag hade mens + tampong + han fick inte utlösning + bara 3cm in + varade kanske bara i 10 sekunder hela händelsen. själv skulle jag inte vilja bry mej om detta för det känns löjligt, för min del skulle jag inte se nått sätt att ja skulle bli gravid av detta, men ni är bäst på sånt här såå nu får ni svara! :) löjligt värre

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.05.2014
Hej löjligt värre!
Nehhedå, det är inte alls löjligt att oroa sig lite, ibland kan man ändå inte låta bli - och (som alltid) mycket bättre att fråga fastän man nog egentligen vet :D
Nej, du kan nog inte ha blivit gravid av det där. För även om man ändå inte är 100% säker mot graviditet under mensen, så sög nog tampongen i sig alla eventuella spermier ur eventuella fördroppar. Se, det kommer en droppe ur ollonet någon gång mellan att han först får stånd och att han sedan får utlösning. Droppen är till för att rensa röret och funka som glidmedel för ollonet, men den kan innehålla spermier. Men även om den nu alltså skulle ha funnits kvar på ollonet, så stoppade nog tampongen spermiernas väg upp mot livmodern. Tamponger, speciellt nyinsatta, suger ju nog i sig all fukt (om de sitter där för länge suger de i sig fukt ur slemhinnorna också och gan ge problem med torrhet). Men det där med fördroppen är bra att veta iaf. Även om sannolikheten att just den ska göra en gravid är yttepytteminimal, så kanske man lägger lite band på sig (när man är på lekhumör, känner sig för kåt för att vänta på skydd eller vill göra något lite "spännande") för att man vet att den finns ;).
Hälsar ungdomsinformatören Liselott