Kan hon vara gravid?
09.09.2014
Nu e de så att ja å min flickvän hade sex i helgen. Vi hade sex till först med kondom, senare samma kväll blev vi lite ivriga och vi hade "sex", eller ja ja kom typ inte in i henne...hon har inte tagit p-piller eller nåt så kan hon vara gravid? även fast ja inte fick utlösning?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.09.2014
Hej!
Mja, jo, egentligen skulle vi inte vilja skriva det här, för vi vill inte att du ska bli väldigt orolig, men ja, det finns en yttepyttesuperduperliten risk att hon ska ha blivit gravid nu. Vi ska förklara varför, men kom alltså ihåg att risken är kanske lika stor som chansen att vinna på lotto - det ska verkligen "oturas" för att det ska gå så.
Se, någon gång mellan att du får stånd och att du får utlösning, så kommer det en droppe ur ollonet med genomskinlig vätska. Den ska fungera som glidmedel för ollonet men också rensa urinröret (som är samma rör som sperman kommer ur). Ibland innehåller den här "försatsen" spermier, ibland inte. Det beror bla på om man pissat sedan förra gången man hade utlösning och om alla spermier verkligen sköljdes bort ur röret då. Eftersom du hade utlösning i kondomen, så finns risken att det fanns spermier kvar i ditt urinrör. MEN det är ändå inte säkert att försatsen kom in i hennes slida - den kanske torkades av mot täcket eller kläder eller något före. Och så ska det dessutom passa in med hennes ägglossning också. Tjejer har ägglossning ungefär mitt emellan menserna (men kan variera lite, alla tjejer vet inte heller när de har ägglossning) och en riktigt livskraftig spermie kan leva flera dagar i slidan. Men största delen av månaden så är hon inte fruktbar.
Så sannolikheten att hon ska ha blivit gravid är alltså jätteliten. Tyvärr kan man i det här skedet ännu inte ta reda på ifall hon skulle ha blivit gravid, eftersom tester inte skulle känna av det ännu. Först när hennes mens faktiskt är försenad så kan man ta ett graviditetstest (det rekommenderas att man väntar 7-10 dagar efter den dag då mensen borde ha kommit innan man testar). De kostar några euro på apotek och större varuhus, men man kan också ta dem gratis hos skolhälsovårdare eller på HVC.
Så försök att inte oroa er - och kom nu ihåg kondomen nästa gång, okej? Blir hennes mens försenad, så testa och skulle hon mot förmodan vara gravid, så ring kommunens familjeplanering/preventivrådgivning/mödrarådgivning.
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna