Kan jag bli gravid?
27.03.2016
Hej! Jag har ätit p piller i x antal år (tar p piller på kvällen innan jag sover) och har typ alltid haft konstig mage. Häromdagen hade jag sex med en kille och han kom i mig. Jag undrar om det finns nån risk att jag blir gravid eftersom jag har lite orolig mage? ???

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2016
Hej.
Effekten av dina p-piller borde inte påverkas av att du har orolig mage. Om man kräks eller har väldigt kraftig diarré strax efter att man har tagit sitt piller så kan skyddet vara försämrat, men om magen "bara" är lite orolig så borde det inte ha någon betydelse.
Och OM det skulle vara så att man har väldigt kraftig diarré eller kräks direkt efter att man tagit sitt piller så får man använda kondom som tilläggsskydd under några dagar för att vara på den säkra sidan.
Jag tror inte att du behöver vara orolig.
Kram
Tessi