Kan jag bli gravid?
01.07.2018
Hej, jag är 17 årig tjej och går på p-piller och brukar alltid ta dom i tid men var nyss utomlands och glömde att ta pillret på morgonen som jag brukar, tog det ca 11-12h efter den tid som jag brukar och då har jag för mig att man inte är skyddad i 1 vecka. Iallafall så hade jag 3 dagar senare sex och använde kondom pga p-pillerna. Dock när vi skulle ta av kondomen så har det runnit lite sperma utanför kondomen, vid kanten där nere liksom. Det kändes också som att jag fått lite i/på mig men är inte så säker på att det var sperma. Jag gick sen in och kollade en app som jag har som visar när jag har mens och ägglossning och det stod att jag hade ägglossning idag. Borde jag vara orolig för att bli gravid pga detta och ska jag ta ett akut p-piller för att vara säker? Är verkligen orolig och rädd över att bli gravid. 17årigtjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej 17årigtjej!
Hm, jättesvårt att säga... Det finns såklart en liten risk. Den är väääldigt liten, men ändå finns den där. Så du behöver nog själv avgöra om du ska ta akut-p-piller eller inte. Jag skulle ju GISSA att sannolikheten att en spermie skulle ha hittat ända fram till ägget är mindre än att vinna på lotto, men ibland lönar det sig ändå att ta akut-p-piller för att slippa den starka oron. Att veta att man i alla fall gjort vad man kunnat för att förhindra en oönskad graviditet kan vara värt mer än de eventuella besvären man får av akut-p-piller som rubbad menscykel. Så om det inte är alltför många timmar sedan sexet, så kan du gå till apoteket.
Kram, Liselott