kan jag ha blivit gravid nu??
08.09.2014
Hej! Förra veckan började jag på min tredje vecka på ppiller kartan (nevoletta) jag ska utomlands till helgen och ville inte ha mens därför började jag med sockerpiller förrra veckan när jag hade 4 piller kvar av de andra pillerna. Jag hade inte räknat med att ha sex innan jag åker iväg så det var därför jag gjorde på detta viset. Men nu blev det så att jag hade sex igår (jag hade alltså ätit sockerpiller 2 dagar då) kan jag ha blivit gravid nu? Jag har läst att man kan börja med sockerpiller i tredje veckan om man skulle ha missat då men är man skyddad under mensveckan ändå om man börjar tidigare? (och slutar tidigare än vad kartan säger och börjar med en ny karta efter en veckas uppehåll)
Kram Emma!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.09.2014
Hej!
Tack för din fråga. Som du säkert vet så ger inte p-pillren 100% skydd mot graviditet men de är ett av de säkraste preventivmedlen. Sökte svar på din fråga från olika ställen samt konsulterade sakkunniga från Rådgivningsbyrån för familjeplanering. På frågan om du kan vara gravid så är svaret ja. Det finns alltid en risk med att bli gravid när man har samlag, men förmodligen är du inte gravid. För att vara 100% säker på att du inte är gravid kan du göra graviditetstest.
På www.1177.se vårdguiden finns följande information om Nevoletta p-pillren :
- Om man använder Neovletta och glömmer en tablett under tredje veckan kan man välja att göra uppehållet direkt och därefter börja med en ny tablettkarta, eller att fortsätta ta tabletterna som vanligt men hoppa över uppehållet när man kommer dit och istället direkt börja med en ny tablettkarta.Om man använder Neovletta och glömmer en tablett under tredje veckan kan man välja att börja med sockerpillren direkt och därefter med en ny tablettkarta, eller att fortsätta ta tabletterna som vanligt men hoppa över sockerpillren när man kommer till dem och istället direkt börja med en ny tablettkarta.
- Om man använder Neovletta och glömmer ett av sockerpillren gör det ingenting. Man kan bara kasta bort den glömda tabletten.
- Om man har glömt två tabletter på en tablettkarta bör man rådgöra med barnmorska eller läkare.
Om du känner oro eller vill ha rådgivning angående preventivmedel kan du ta kontakt med rådgivningsbyrån för familjeplanering. Hälsovårdarens telefontid (även tidsbokningar): må-fre kl. 9 - 10 och kl. 12.30 – 13 tfn 06 325 1765. Besöken vid familjeplaneringen är avgiftsfria.
Ungdomsinformatör Tiina Palonen, Reimari