Kan jag vara gravid?
13.07.2014
Hej! jag är jätte orolig att jag är gravid. Jag hade skyddad sex med min före detta pojkvän 16.6. Men fick Mens 3 dagar efter. Är fortfarande jätte orolig att jag kan vara gravid! snälla hjääääääälp!!!!! Anonym
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
14.07.2014
Hej!
Du skriver att ni skyddade er och att du dessutom fick mens tre dagar efteråt. Då är nog risken för att du ska vara gravid jättejättejätteliten, oberoende av vilket skydd ni använde. Både kondomer och p-piller är väldigt säkra. Ni gjorde det ni kunde för att förhindra graviditet, mer kan man inte göra, och mer kunde ni inte göra.
Hur regelbunden är din mens? Den kan ju komma när som helst nu då. Eftersom du är så pass ung kan det ju faktiskt hända att den hoppar över en månad, men försök då inte att tänka att "hjälp, nu är jag gravid!" Om du inte får din mens när den borde komma, så köp ett graviditetstest ifall du inte klarar av att leva med oron. Det kan tom hända att din kropp hoppar över mensen bara för att du går runt och väntar på den, stress påverkar också om/när man får mens... Graviditetstest finns att köpa på de flesta stora varuhus och på apoteket. De kostar kring 7-8€.
Men som sagt, ni skyddade er och risken för att du ska vara gravid är yttepytteliten då!! Så försök att ta det lugnt nu.
hälsar ungdomsinformatören Sanna och storasyster/sommarjobbare Angelica