Kan jag vara gravid?
13.09.2015
Hej! Min mens är sen med en halv vecka och jag undrar om jag kan vara gravid? Jag och min kille har inte haft "äkta" sex, alltså inte så han skulle ha varit inne i mig. Men vi har haft "klädsex" alltså gnuggat varandras kön mot varandra, men då med byxor/underkläder på. Men kan man bli gravid av det? Jag antar att min mens är sen pga. av stress eller miljöombyte nu när jag har börjat i ny skola och nya vanor. Bara orolig eftersom min mens varit regelbunden hela sommaren, men har varit oregelbunden förut. Tacksam för svar! Nervöstös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2015
Hej.
Du behöver nog inte oroa dig. Du kan inte bli gravid på det sätt du beskriver. (Ja, om han skulle lyckas krångla sig in i dig medan ni båda hade underkläderna på så skulle det finnas en risk, men jag tror inte att han skulle lyckas ta sig ända in i dig med två lager kläder emellan.
Så bekymra dig inte. Mensen kommer nog. Den är antagligen sen bara för att du är stressad, precis som du säger själv.
Men se till att skaffa kondomer och öva på att trä på dem så att ni kan det sen då det gäller :)
Kram
Tessi