Kan jag vara gravid?
02.03.2017
Jag och min pojkvän hade skyddat sex kring tiden då jag borde haft ägglossning. Jag har alltid varit oroligt lagd, och började förstås ändå oroa mej för att jag skulle bli gravid. Min pojkvän använde kondom under hela tiden vi hade sex och fick inte orgasm inuti mig, dock vet jag inte helt säkert vart sperman hamnade efter att han kom utanför mig utan kondomen. Jag har inte upplevt några andra graviditetssymptom än en smärta som påminner om mensvärk. Men jag oroar mej iallafall. Igår fick jag min mens, eller det jag tror är min mens, tre dagar senare än vid den tidpunkt jag oftast får den. För några veckor sedan hämtade jag ut p-piller, som jag började med igår, alltså på mensens första dag. Mensen var dock endast normal cirka en timme och har nu nästan helt avstannat, trots att jag oftast har ganska riklig och långvarig mens. Beror det här på att jag började med p-pillren eller kan "mensen" varit en nidblödning och betyder att jag kan vara gravid? Borde jag göra ett graviditetstest? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.03.2017
Hej.
Eftersom ni använde kondom under hela ert samalg så tror jag inte att du behöver vara orolig.
Du skriver att du är typen som oroar dig, så det är ju möjligt att det är det som är orsaken till att mensen var lite sen. Men det är ju inte heller ovanligt att mensen kan vara lite oregelbunden. Och eftersom din mens kom så ser jag ingen orsak till oro.
Det att mensen nu är mer sparsam eller nästan har upphört helt beror sannolikt på att du började med dina p-piller, men även mängden blod som kommer då man har mens kan variera från gång till gång utan att det betyder att någonting är fel.
Nidationsblödningar är väldigt ovanliga (åtminstone i jämförelse med hur mycket det talas om dem), och den skulle inte ha uppstått först nu om ni hade sex för två veckor sedan. Nidationsblödning innebär att det kan komma en liten mängd blod då det befruktade ägget fastnar på livmoderslemhinnan. Men det sker oftast inom ett par dygn, inte två veckor efter.
Det är osannolikt att du skulle vara gravid. Fortsätt att äta dina piller och stressa inte, i nuläget behöver du inte oroa dig.
Kram
Tessi