kan man bli gravid?
26.10.2014
Hejsan! har funderat lite på en sak, jag och min kille vill ha sex men då han stoppar på kondomen så e de som att den int vill gå på helt(som den sko va fö liten) och sen då den är på så blir den slak.. va ska vi göra åt de?
2. Jag red honom lite och allt gick bra, men sen då vi sko kör missionären så ville inte kondomen hållas på men vi hann aldri nå länge så han kom aldri. Tror du de finns nån chans man kan bli gravid av de?
Tack fö att ni finns! tjejen som funderar för mkt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2014
Hej.
Det kan hända att kondomerna ni har använt är för små, men som tur finns det kondomer i olika storlekar så det gäller bara att hitta en som passar. På www.pasante.fi kan man läsa mer om vilka märken man kan välja beroende på penisstorlek. Så är det ju nog ganska långt en teknikfråga att rulla på kondomen "rätt". och det kan hända att ni helt enkelt måste öva på det. Det är tyvärr ganska vanligt att pressen och förväntningarna hinner bli ganska stora medan man rullar på kondomen, och då händer det ibland att penisen slaknar. Jag tycker att ni då skall fortsätta med förspelet och då din pojkvän har blivit hård pånytt så försöker ni igen med en ny kondom. Det är ju viktigt att ni använder något preventivmedel så att ni inte behöver oroa er för en eventuell graviditet så ni skall nog inte köra utan kondom även om det kan kännas lockande då kondomerna krånglar. Alternativt kan du ju fundera på p-piller om kondomsituationen blir för tung.
Jag tror att risken för att du skulle ha blivit gravid är ganska liten, men alltid då han är inne i dig utan kondom så finns det ju en liten risk, och därför är det i långa loppet lättare att använda preventivmedel än att varje månad gå omkring och oroa sig. Så ta er en funderare. Kolla upp kondomsajten och se om det finns någon annan sort som skulle passa er bättre. Och om det känns jobbigt med kondomerna så kan du ju fundera över p-piller/plåster/ringar. Isåfall är det bara att boka tid till preventivrådgivningen så hjälper de dig hitta en preventivmetod som passar dig.
Vänliga hälsningar
Tessi