Kan man ha mens och vara gravid?
23.03.2015
Hejsan, jag har en fråga;
Finns det en risk att man kan vara gravid trots att man fått mens runt beräknat datum? Jag har hört historier om kvinnor som haft mens in under stor del av graviditeten och inte trott att de var gravida
Häromveckan hade jag en, för mig, nästan ovanligt riklig mens, skulle man alltså teoretiskt sett kunna vara gravid ändå? Har efter mensen kunnat känna mig lite illamående, haft som halsbränna, och tjocka vita trådiga flytningar- ägglossningsflytningar kan väl inte komma så tidigt som typ 7 dagar efter mens? Har hört att man kan få typ den sortens flytningar om man är gravid :/ tycker mig också haft småvärk i nedre delen av magen, där livmoder och äggstockstjohej borde sitta
Har ej haft oskyddat sex. Kondomen har varit noggrant påsatt under samlag, och fylld med vatten efteråt för att kolla eventuella läckor Nyfiken

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.03.2015
Hej Nyfiken!
I våra öron låter risken att du ska vara gravid nu så ofantligt liten att vi hellre skulle lämna in en lottorad.
Först: ni har använt kondom och dessutom "vattenballong-testat" den. Det redan minskar risken för graviditet radikalt.
Sedan: du hade en riklig mens. Sannolikheten att ett begruktat ägg skulle hållas kvar i livmodern under en sådan riklig blödning är nog väldigt nära noll. De kvinnor som haft mens trots att de varit gravida är kanske 1 på 1000 (väääldigt ovanligt i alla fall) - men såklart är det undantagen som hörs högst på nätets diskussionsforum och liknande - och deras mens har sällan varit normala och rikliga utan tex mer sparsamma, brunare och oregelbundna. Dessutom brukar det då oftast röra sig om en eller högst ett par menser, inte 9 st.
Och som tredje: ta ett graviditetstest om du är osäker. Det kostar verkligen inte mycket och hör lika mycket till sexlivet som att köpa kondomer. Det är alltid mycket bättre att "testa i onödan" än att gå omkring och oroa sig! Likaså kanske det skulle vara skäl att överväga ett mera långsiktigt preventivmedel?
Slutligen: visst kan man ha ägglossning 7 dagar efter mensens första dag - likaså 7 dagar före nästa mens första dag. Det är bara ett medeltal att ha mens på dag 14, mitt emellan menserna. I verkligheten kan det variera mycket från kvinna till kvinna - ibland till och med från menscykel till menscykel. "Ägglossningsflytningarna" behöver inte heller infalla exakt på den dag man har ägglossning, utan kan även börja exempelvis ett par dagar före. Därför funkar inte "säkra perioder", man kan inte alltid lita på ägglossningen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av bla sexologi-kurs och barnmorskornas tidigare svar)