Kanske gravid efter våldtäkt?
24.04.2017
Hej, i slutet av januari blev jag våldtagen av en kille. Tre dagar efter fick jag ett akut-piller. Ca en vecka efter det tog jag ett graviditets test som visade negativt. Jag har haft min mens som vanligt men.. jag kan bara inte släppa tanken, jag vet inte om jag inbillar mig en massa symptom till att vara gravid eller om det faktiskt är sant. Det är ju otroligt ovanligt att man har mens när man är gravid men har sett ett program på tv som handlar om såna som är gravida utan symptom oså.. Är rädd, sover dåligt pga detta. Vet inte riktigt vad jag ska göra.
Tack på förhand Nicki

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2017
Hej,
Bra att testet visade negativt! Det var goda nyheter.
Att ha blivit våldtagen är ju en stor och hemsk upplevelse i sig, och att dessutom bekymra sig över en graviditet gör saken ännu tyngre. Jag hoppas att du får hjälp med att hantera dina känslor och att tala om det som har hänt. Jag hoppas också att du har fått hjälp med att anmäla händelsen.
Graviditetssymtom är ibland ganska diffusa och därför kan man lätt inbilla sig att man är gravid även om man inte är det. Men man skall komma ihåg, i all synnerhet med alla saker man ser på tv, att man inte skall lägga så mycket vikt vid alla saker man hör. Visst finns det kvinnor som har blödningar varje månad under sin graviditet, visst finns det de som inte märker av att de är gravida förrän de plötsligt föder - men det är VÄLDIGT ovanligt. Om det skulle vara vanligt så skulle det knappast göras tv-program om det.
Sköt om dig, och tveka inte att be om hjälp.
Kram
Tessi