Kommer jag bli gravid?
11.04.2017
Hejsan! Jag har tagit primolut nor tabletter för att skjuta upp mensen, för skulle på utlandsresa och mensen skulle komma under veckan. Jag började med tabletterna 3 dagar före resan (och mensen) skulle börja. Jag och min pojkvänn hade sex flera ggr, alltid skyddat med kondom såklart men då en gång så sprack kondomen utan att vi märkte det innan min pojkvänn kom inne i mig och han drog ut den och vi märkte att nånting var fel. Så min fråga är nu, påvärkar tabletterna menscykeln så jag säkerligen kommer bli gravid eller är det ingen stor chans att jag blir? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2017
Hej,
Med tanke på att du började ta tabletterna 3 dagar innan din mens skulle komma så är sannolikheten stor att din ägglossning redan hade skett för över en vecka sedan, så risken att du skulle ha haft en ägglossning som sammanföll med att kondomen gick sönder är väldigt liten.
Förutsatt att jag förstår allting rätt så tror jag med andra ord inte att du behöver oroa dig. Bara att följa med om mensen kommer som vanligt nästa gång, och gör den inte det så skall du testa dig för säkerhets skull. Men det borde vara ganska lugnt.
Kram
Tessi