Kommer pillret att hjälpa?
30.12.2017
Hej! Jag hade samlag igår och kondomen åkte av utan att vi märkte det, han sa att han inte kom men det kan ju ändå vara att jag fick av försatsen i mig. Så imorse (mindre än 12h efter samlaget) försökte jag ta ett akut p piller (ellaOne 30mg). Jag fösökte först kanske 2 ggr att svälja tabletten med vatten gick inte så jag tog ut tabletten ur munnen igen. Sen slängde jag tabletten i en mugg yoghurt och kunde svälja direkt. Min fråga är nu kommer tabletten nu att hjälpa så jag inte blir gravid? Då den kanske löstest upp lite längst ut pga vattnet och yoghurten...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2018
Hej.
Tabletten kom nog säkert ner i magen och tas upp helt som den skulle trots att du tog den med yoghurt och inte med vatten, och trots att den var lite uppblött. Ingen fara med det.
Akut p-piller fungerar ju så att de flyttar på din ägglossning, så om ägglossningen inte ännu har skett så flyttas den fram och därför sker inte befruktningen. Men OM ägglossningen redan skulle ha skett och ägget bara satt och väntade på en liten försats-spermie så finns det en risk att bli gravid. Men denna risk är så pytteliten att jag nog tycker att du skall vara alldeles lugn och leva vidare som vanligt.
Som du säkert vet så kan akut p-piller krångla till mensen lite så att den antingen kommer lite för tidigt eller lite för sent de kommande gångerna, så du behöver inte bli nervös fast mensen inte skulle vara punktlig. Men om din mens blir mer än 1 vecka sen så tycker jag att du skall testa dig bara för att vara säker.
Ta det lugnt. Du har gjort alldeles rätt. Fortsätt med kondomerna så är läget under kontroll.
Kram
Tessi