kondom
27.07.2014
Hej, jag tästade lägga på en kondom, men den var typ förliten den var svår att rulla ner och nästan omöjligt att den skulle täcka hela kuken (kondomen var på rätt väg så att den går att rulla) och var tight. kondomen var en såndär kondom man kan köpa från maskiner på några wc. Den är ungefär 18 cm lång jonoejayolojano

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
28.07.2014
Hej jonoejayolojano! :D
Bra att du tränar på att trä på kondomen så att det lyckas sedan när det gäller! Det finns ju kondomer i många storlekar, kanske du kan testa på en större storlek nästa gång? Det finns nog inte någon penis som är så stor att den inte skulle rymmas i en kondom, eftersom de är så töjbara. MEN det betyder inte att de inte kunde kännas för små eller för trånga. Då är det dock sällan längden som är problemet, utan snarare tjocklecken eller formen. Om det inte hjälper med kondomer av annan märke/slag (kan ofta vara stor skillnad, genom att testa hittar du den som du gillar), kan du tänka på följande saker:
- Om ollonet är stort kan det ibland vara svårt att få på kondomen eftersom gummiringen på kondomen är "för liten". Då kan man försöka rulla ut kondomen lite, föra in fingrarna in i den och töka ut gummiringen genom att först strecha den, hålla den uttöjd och sedan trä den över ollonet, på liknande sätt som man trär på en mössa över huvudet. Sedan kan man rulla ner kondomen normalt. Men man ska vara försiktig, så man inte rispar kondomen med naglarna.
- En del killar kan tycka att kondomen smiter åt för hårt och känns obekväm om de har en tjock penis. Den känslan kan lindras om man droppar lite glidmedel i kondomen innan man trär på den. Då glider snoppen inne i kondomen.
- Obekvämheten kan också bero på att man är extra känslig för beröring och då kan det kännas som om kondomen klämmer åt för hårt. Också i sådana falla kan glidmedlet hjälpa.
Att kondomen inte täcker hela snoppen är helt okej. Det gör inget att kondomen inte når ända ner till penisroten. Det enda du måste vara uppmärksam för sedan när det är dags för samlag är att kolla att kondomen inte glider av.
Läs också våra sidor om kondomen, där finns massor av nyttiga saker som är bra att veta! Bland annat att man ska hålla i runt kondom och penis när man drar ut ur slidan, det förhindrar att kondomen glider av när den är full av sperma. Men allt sånt och mera står på info sidorna om kondomer (se ovan).
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna