Kondom
18.10.2013
Hej, jag och min flickvän tänker börja ha sex. Hon vill inte använda p-piller så det får bli kondom enbart... min fråga lyder: Hur skall jag gå till väga för att göra risken för graviditet minimal ? d.v.s på andra sätt en att vara försiktig med kondomen ha rätt storlek,använda glidmedel, tvätta händerna före o.s.v , hjälper det att dra ut före orgasm?
Batman

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.10.2013
Hej, vilken bra pojkvän du är som tar kontakt hit och bekymrar dig, 10 poäng där! Din flickvän har det bra hon :)
Vi har skrivit ganska mycket om kondomen som preventivmedel, du kan läsa det här: http://www.decibel.fi/information/karlek-and-sex/sex/preventivmedel/kondom-fakta
Det som ju gäller är att du sätter på kondomen i tid alltså genast från början, det kan ju komma någon spermie fast man inte har utlösning. Sen ska den ju vara hel såklart, inte legat 5 år i plånboken i bakfickan ;) Rätt storlek såklart och sen att du håller tag om både snopp och kondom när du drar ut, så den inte lämnar inne. Akta så att inte nagelspärrot eller annar vasst skadar kondomen när ni sätter på den. Att dra ut före orgasm är ingen skillnad eftersom det kan komma sperma redan före utlösningen. Njut vidare tillsammans! Hälsar ungdomsinformatören Sanna