kondom för kort
18.03.2018
hej
nu undrar ja så att ere rtt problem om kondomen e fö kort?
ja å min pojkvän hadd sex igår å då kom han i mej med kondomen på. Kan ja bli gravid endå då kondomer int va fö spänd men några cm fö kort?
Å kan man köpa större size i vanliga matbutiker?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.03.2018
Hej!
Så länge kondomen hölls kvar under hela samlaget, och framförallt höll tätt om några cm från toppen, så är det lugnt. Det är ju ändå i toppen, i den lilla bulan, som sperman samlas vid utlösning.
Så gott som alla "normala" kondomer som säljs idag i tex matbutiken ska nog gå att rulla ut så långt att de inte blir för korta, alltså att man ska ha långt över 19 cm snopp (vilket ändå är ovanligt) för att de ska bli för kort. Så blir kondomen ändå för kort (inte nedrullad ända till penisroten) så beror det troligen på en av tre saker. Antingen har man helt enkelt inte rullat ut den tillräckligt långt, eller så skulle man behöva en längre kondom eller så är penis så bred (grov, omkretsen) att kondomen faktiskt blir för snäv och därför rullar upp sig en bit. I värsta fall rullar den av helt om kondomen är för smal.
Därför kan det hända att ni behöver köpa lite större kondomer och då är det främst omkretsen ni ska titta på. Som våra samarbetspartners vid Viktor & Vilma säger "en kondom är som en kostym, den ska sitta rätt". Vissa kondomer är smalare i toppen, andra lite indragna så att det ska passa runt ollonkanten... De är olika och man kan behöva prova sig fram för att hitta en som sitter som en smäck. På den här sidan på deras Intimakademin kan ni få fler tips. Killarna på Viktor & Vilma kan ge bra råd till din kille och ni kan beställa i deras nätbutik om någon av er är över 18 år (eller har äldre kompisar som kan beställa), men de vanligaste märkena i matbutiker, i R-kiosker, på bensinstationer osv är säkert RFSU och de har nog större storlekar också, tex Grande.
kram, Liselott