Kondomen sprack
24.01.2015
Hej! Jag och min flickvän hade sex och kondomen sprack men vi upptäckte det. Men vet inte hur länge den hade varit sönder (jag kom aldrig i henne). Kan man bli gravid om killen inte kommer i en? Har hört att det kommer sperma även före utlösningen, är detta sant? Och är det tillräkligt för att göra någon gravid? orolig

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.01.2015
Hej orolig! Det var ju otur! Men tur i oturen att ni märkte vad som hänt! I tid! :)
Risken att hon ska bli gravid på någon smitande spermie är nog väldigt väldigt liten. Mikroskopisk. Eftersom det också ska mycket till för att hon just då den tiden ska ha ägglossning, för att hon ska kunna bli gravid. Det är nu för sent för akut-piller, det hade kunnat vara en idé...
Men självklart behöver ni följa med att hennes nästa mens kommer enligt uträkning. Ifall den inte gör det rekommenderar jag er att göra graviditetstest. Det kan ni läsa mera om här.
Fint att ni båda tar ansvar för det som hände! Ifall ni är i ett fast förhållande rekommenderar jag att ni ordnar om att ni testar er för könssjukdomar och satsar på ett hormonellt preventivmedel. För att slippa en sådan här oro i framtiden! Olika preventivmedelsalternativ kan ni läsa om här.
Lycka till!       Med vänlig hälsning,   Annika      hälsovårdare - barnmorska