Kondomer och försats
07.11.2013
Jag funderar om när jag sätter på kondomen och i misstag nuddar i försatsen med fingertoppen när jag rullar ner den finns en möjlighet att jag överför spermier på kondomen genom att sedan nudda vid utsidan av kondomen när jag liksom försöker göra lite mera utrumme i toppen av den ,som sedan möjligen kan komma in i slidan ? Jag är mycket paranoid när det kommer till sex eftersom jag inte vill bli förälder just nu kan aldrig vara lugn och är ständigt rädd .
Min andra fråga är att min flickvän har haft mens men hon märkte nästan inga symptomer på ägglossning, v
i har aldrig haft oskyddat samlag men jag funderade om jag på nått sätt kan ha överföt försatsen eller spermier .dvs jag vill veta om detta kan betyda att hon är gravid ?
Till sist vill jag bara säga att decibel är otroligt bra eftersom jag inte lykkas samla mod att fråga skolsköterskan eller någon annan om sånahär saker. :) Rubert

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
14.11.2013
Hej Rubert!
Sannolikheten att bli gravid på det sättet som du beskriver är nog ytterst yttepytte liten. Man kan nog nästan säga att det är omöjligt att bli gravid på det sättet.
Vi ska förklara varför:
Spermierna kan inte överleva om det är kallare än 36 grader, vilket det alltid är när de kommer i kontakt med syre. Så även om huden varit varm så är sannolikheten mycket liten att spermierna kunde ha befruktat ett ägg. Man kan säga att om spermierna blir för kalla, för torra eller möter hinder så dör de. Du behöver nog alltså inte oroa dig för att hon skulle ha blivit gravid på detta sätt.
När det kommer till ägglossning så behöver flickan inte känna av den på något sätt. Ägglossningen sker ungefär i mellan av två menser och då kan tjejen känna av lite "mensliknande" värk, så som smärtor i nedre delen av mage eller rygg och dessutom kan hennes flytningar ofta bli lite segare i några dagar. Men som sagt behöver hon inte känna av ägglossningen på något sätt, det är helt normalt att inte göra det. Om hon alltså haft mens kan ni nog vara säkra på att hon inte är gravid.
Det är bra att ni är försiktiga och att du bryr dig, härligt att höra! Men kanske ni kunde fundera på något annat preventivmedel än bara kondom? Kanske du kan prata med din flickvän om hur hon förhåller sig till tex p-piller? Då skulle ni vara ännu mera skyddade och inte behöva oroa er lika mycket.
Vad bra att vi kan vara till hjälp, det är det vi är här för! Fråga mera bara! :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna