Lägga i en ny nuvaring direkt efter en annan
23.10.2017
Hej! Jag använder mig av Nuvaring och har gjort det ett bra tag. Nu är min fråga, kan man lägga i en ny ring direkt efter jag tagit ut min "gamla" ? Alltså menar om man kan göra som på samma sätt som med p-piller "äta ihop kartor"? Jag ska nämligen på semester och skulle behöva göra på detta sätt, eftersom jag kommer vara borta ganska länge.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2017
Hej.
Ja, du kan lägga in en ny ring direkt utan att ha paus emellan, precis som man kan göra med p-piller. Det är inte någonting jag rekommenderar att man gör ofta, men eftersom du skall på semester så förstår jag att mensen skulle vara olägligt och det är inte heller farligt att göra det nån gång. Du byter helt enkelt ring då du normalt skulle ta ut den gamla, och sedan låter du den nya sitta inne i tre veckor som vanligt.
Den största risken är att du kan få mellanblödningar, men det är väldigt individuellt, så det är ingenting man kan veta på förhand om man får eller inte. Vissa får inga mellanblödningar alls, vissa märker av några droppar och vissa blöder mer. Det är bara att testa och se vad som händer.
Ha en skön semester!
Kram
Tessi