Mår dåligt
01.06.2022
Hej! Jag och min flickvän var tydligen inte så bra på detta med preventivmedel, vi lyckades med att få henne gravid trots kondom..
Både hon och jag vet att vi skulle ha för mycket skuldkänslor efteråt för att kunna/våga göra abort, plus att vi båda känner att det personligt är lite omoraliskt för oss...
Men detta innebär inte att vi alls har koll på vad vi ska ta oss till. Hon är nästan exakt ett år yngre än mig och jag är 18, så jag får studenten nu, och hade tänkt fara till universitetet efter milin, milin kommer jag skjuta upp, och universitetsplanerna läggs på is, kommer vara tvungen att ta någon riktigt kort utbildning för att ha något att falla tillbaks på, har ett jobb men är ju inte ett säkrat yrke så har börjat fundera allvarligt på busschaufför, inte det mest majestätiska yrket men är ju något ifall jag förlorar min plats i pappersbranschen.
Det jag mår mest dåligt över (så pass dåligt att jag haft diarré av ångesten i snart 1 vecka) är att jag vet att mina föräldrar kommer hata mig, de förväntar sig att jag ska till universitetet och jag är livrädd för vad de ska säga när detta hänt... Jag har alltid varit en "people pleaser" och speciellt när det gäller föräldrarna...
Vad ska jag göra? Finns det någonstans man kan prata med andra som varit tvugna att berätta för sina föräldrar och som fått sina framtidsplaner krossade, vill bara höra att det nog ordnar sig i slutändan av någon som varit med om samma sak som mig...
P.s förlåt för jättelång text, mår bara otroligt dåligt och ni hjälper mig alltid på decibel<3
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
02.06.2022
Hej killen,
Jag förstår att du har en känsla av panik och en oerhörd ångest om vad som komma skall, då du inte riktigt vet hur allting ska landa!
Först vill jag lugna dig lite; det kommer landa mjukt! Dina föräldrar kommer förstå, de kommer troligtvis få en chock, men när chocken lagt sig kommer de omfamna dig.
Det finns andra föräldrar som varit i samma situation, ni är inte ensamma! Och det du säger om att du alltid varit en ”people pleaser” - kanske dags att göra det DU VILL? Jag hör att du har en plan, och den planen låter ju bra! Vad fint att du har ett jobb, för nu! Framtiden får utvisa om du får något annat jobb eller börjar studera! Men än en gång; dina föräldrar kommer absolut inte att hata dig! Föräldrar har ofta en plan för sina barn(vare sig man vill det som ungdom eller inte), och när den planen inte går som planerat så får de ett uppvaknande som kan leda till chock och uttryckas som ilska. Men när chocken lagt sig, kommer de att vara mer mottagliga. Det viktiga är att ni kan prata om det tillsammans, och att du ska få välja SJÄLV.
Tyvärr finns inget direkt forum där du kan connecta med personer i samma situation, men du vet att vi här på Decibel alltid finns för dig! Har du kompisar du kan prata med? Och kom ihåg att prata mycket tillsammans med din flickvän - prata om hur det känns, vilka tankar som finns och hur ni mår! Jag ser heller inte alls att dina framtidsplaner skulle vara krossade. Tvärtom - men dom kanske inte kommer ske just nu nu i höst - men inom snar framtid(1-2år) kommer du alldeles säkert vara redo för universitetet tror jag! Jag vill ännu lugna dig med att ALLT kommer att ordna sig!
Kram!
Malin