mellanblödning?
06.01.2014
Hej! Jag har nyss börjat äta p-piller (elfte dagen på andra kartan) och idag fick jag en minimal blödning som aldrig har hänt förr i mitt liv. Mitt i allt fick jag mensvärk och det högg till, när jag gick på toaletten och torkade mig var det rosa på pappret och en liten,liten blodklump. Jag trodde det skulle komma mer men nej, det var allt. Till på köpet har jag en väldigt uppsvälld mage så att det ser ut som att jag skulle vara gravid och det känns ibland som något sprakar innuti mig. Är allt detta bara biverkningar(minimal mellanblödning?) eller kunde det har varit en nidblödnind? Jag äter zoely om ni undrar och har aldrig glömt ett piller eller missat tiden.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.01.2014
Hej!
Det är helt normalt att ha lite konstiga mellanblödningar när man börjar äta p-piller. De första tre månaderna kan man ha alla möjliga konstiga biverkningar, men för det allra mesta försvinner de nog efter sisådär tre kartor. Just att ha rosafärgade flytningar eller blodklumpar är inget ovanligt alls, så du behöver inte alls oroa dig för det. Just när det gäller Zoley så skriver de att mellanblödningar är vanliga i början, men att många (ca 30%) slutar blöda efter ett tag, alltså har väldigt lite, oregelbunden eller ingen mens alls. Så håll ut bara! Och ha en binda/trosskydd med i växkan ifall det skulle komma fler mellanblödningar. Många "klottar" en hel del de första månaderna och sedan alltså har knappt någon mens alls.
När de gäller de andra "symptomen" på graviditet, så så länge du var helt säker på att du inte var gravid när du började på p-pillren, så är det lugnt. Det är bla därför man borde börja med p-piller på mensens första dag, så att man ska vara så gott som säker på att man inte är gravid. Visst, har du haft sex innan, så kan du för säkerhets skull ta ett graviditetstest - man kan aldrig testa i onödan och de kostar inte många euro på apotek eller i stora varuhus. Och även om du mot förmodan skulle ha blivit gravid nu, så inte en chans i världen att du skulle ha större mage eller sparkar i den redan nu. För de flesta som väntar första barnet, så syns det inte på magen förrän i tredje/fjärde månaden och några sparkar kan de inte känna av förrän runt vecka 20, alltså efter halva graviditeten. Men det är vanligt att man börjar inbilla sig symptom då man är orolig för något, så känn dig inte dum för det ;) Försök bara slappna av och lita på skyddet nu. Ta ett graviditetstest om du känner att du ändå oroar dig, men som sagt, vi ser ingen orsak till oro nu!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)