Mellanblödningar
16.02.2015
Hej, jag har börjat äta prionelle 28 i tre veckor nu och har börjat på de hormonfria tabletterna men det har inte kommit något blödning. Har redan tagit tre av de. Beror det på att jag började med p-pillerna på tredje dagen av mensen? Är det normalt? Jag har inte missat nåt av p-pillerna under de tre veckorna.
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.02.2015
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Och tack för din viktigt och bra fråga.
Om jag fattade rätt så har du just nu börjat äta Prionelle 28 p-piller. De här p-pillerna är såna att de 21 innehåller två olika hormoner och de 7 sista i raden är hormonfria tabletter. Vanligtvis borde mensen komma mellan de här sista 7 hormonfria tabletter, men det är helt normalt om blödning inte kommer. Och just i den fallen om man inte har tidigare ätit p-piller, är det mera vanligare att blödningen inte kanske kommer med de här 7 hormonfria tabletter. Det kan vara typiskt också att med såna här p-piller typ att man inte har mensen alls. Och som sagt det är helt normalt.
Man måste komma alltid ihåg att ta p-piller ungefär samma tid varje dag. Om man glömmer att ta p-piller då måste man använda kondom om man har parförhållande. Och om det finns möglihet att du skulle kunna vara gravid skulle jag rekomendera att göra graviditet test före man fortsätter med p-piller.
Kom ihåg också att om man har tillexempel antibiotika kur eller magsjuka, då kan det hända att p-piller funkar inte lika bra som det skulle funka då man är frisk.
Hoppas att du fick hjälp av svaren. Om du har frågor som gäller p-piller kanske du kan kontakta den hälsovårdpersonen som har skrivit recept för p-piller o då skulle du få exact information som gäller just dig o de p-piller som du äter.
Miia, hälsovårdare
Nuortenelämä.fi