Mellanpiller
30.06.2024
Hej!
Har ätit slinda över ett år nu, för cirka 1 år sedan åt jag ihop två kartor och mensen kom tillbaka först efter cirka 3 kartor där jag åt gröna pillren. Sedan dess har mensen kommit på andra raden av kartan, men i januari så hoppade mensen över och sedan i februari kom den på andra raden och i mars/april kom den först på andra raden, sedan på gröna pillren och sedan igen på andra raden. Så sedan början av april har jag inte fått någon mens. Endast en liten blödning som höll i sig två dagar i slutet av maj. I slutet av april och början av maj fick jag två tunga besked som har gjort att tankarna snurrar och man är allmänt orolig nästan konstant, även har andra tunga besked och händelser inträffat nu under 2 månader. Kan detta göra att kroppen hoppar över mensen, för har nog haft som lite mensvärks känningar lite nu som då men ingen mens.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2024
Hej,
Slinda är ett "mellanpiller", vilket innebär att det innehåller bara ett hormon, jämfört med p-piller som innehåller två. Detta gör att mensen kan bli oregelbunden då man använder Slinda - även om man skulle ta pillren alla dagar och vid samma tid. Så det är ingenting oroväckande med att din mens dyker upp oregelbundet eller att den ibland lämnar bort helt - sannolikt är det helt enkelt så som din kropp påverkas av dessa piller just nu. Om du därtill upplever psykisk påfrestning så är det inte konstigt alls att din kropp kan vara ur balans och att det kan märkas på mensen. Jag kan inte veta om det just nu i ditt fall beror på dina piller eller på den psykiska påfrestningen att mensen är borta, men helt allmänt kan jag konstatera att båda två kan påverka och att det inte låter som att någonting är "fel".
Försök att hitta det stöd du behöver för att hantera sakerna som känns psykiskt tunga, så har hela du bättre förutsättningar att må bra.
Kram,
'Tessi