Mens eller inte?
06.06.2014
Hej, jag har börjat äta en ny stort ppiller. Har slarvat lite med tiderna... Nu när jag fick min mens var det bara lite lite och bara brunt, hade det i typ 2dagar, räknas det som mens eller kan jag vara gravid?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.06.2014
Hej!
Hur ser mensen ut nu, kom den kanske igång ordentligt? Det är rätt vanligt i början när man börjat med ett hormonellt preventivmedel att kroppen är lite förvirrad och att det märks genom att man har mellanblödningar, droppblödningar, sparsamma "menser" osv. Det borde nog reda upp sig inom tre månader och bli det som är det nya "normalt" för dig. Visst kan du ta ett graviditetstest ca en vecka efter att du fick det här lite lite och bara brunt, för säkerhets skull. Men troligen är det här klottandet bara en av de vanliga biverkningarna i början. Följ med lite hur mensen börjar arta sig, och ta test om du känner dig orolig, men antagligen reder det nog upp sig såsmåningom. Och att det är brunt betyder bara att blodet runnit ur dig så långsamt att det hunnit komma i kontakt med syre och därför koagulerat lite, inget farligt.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor).