Mens trots skippade sockerpiller
24.07.2017
Hej! Jag äter p-pillren stefaminelle och har ätit dem ett halvår ungefär, har skippat sockerpillrena flera gånger, men då kommer mensen i mindre form mitt under nästa karta istället... otroligt irriterande eftersom man skippar av en orsak... kan man göra nåt åt det här? Första gången trodde jag bara det berodde på att kroppen inte riktigt "visste hur den skulle reagera" men nu har det hänt så många gånger redan... H

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.07.2017
Hej H!
Hm, det är svårt att säga, men det kan vara att just din kropp funkar ihop med just den här uppsättningen av hormoner så att just den här biverkningen kommer. Med en annan sorts p-piller eller ett annat preventivmedel kanske du inte skulle få de här besvärliga "mellanblödningarna-menserna"? Jag skulle nästan nog rekommendera att du diskuterade det här med din egen gynekolog/hälsovårdare/den som skrev ut Stefaminelle åt dig. Alla är vi lite olika, så olika sorter och metoder fungerar lite olika på oss.
Hälsar Liselott