mensen 10 dagar sen, gravid?
21.05.2014
Hej!
Jag är lite orolig. Jag och min pojkvän har inte haft sex, men vi har varigt väldigt intima. Han var inte inne i mej helt och hållet och han kom inte eller något. Några dagar senare fick jag min mens och trodde sedan att allt var frid och fröjd. Men nu så är min mens över 10 dagar sen, den brukar vanligtvis nog vara regelbunden. Kan jag ha blivit gravid av försatsen trots att jag fick min mens ca. 5 dagar efter det? Jag vågar inte gå och köpa ett graviditetstest eftersom jag är så ung, och vet inte var det finns någon ungdomsmottagning eller liknande... Snälla svara snabbt, är jätte orolig! Anonym

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
22.05.2014
Hej kära Anonym
Nu kan jag ju inte säga helt 100% säkert att du inte är gravid. Om han ändå varit lite inne så finns risken. Egentligen spelar det ingen roll om killen har halva inne eller hela eller kanske bara toppen, såvida han varit inne så kan det ha kommit nån enstaka spermie som simmat vidare. Jag hoppas ni brukar använda kondom eller ha annat skydd för det är så onödigt att riskera en oönskad graviditet i dagens Finland då det finns hur många olika preventivmedel att välja på som helst :)
När man spänner sig och blir nervös över att man kanske är gravid så brukar det "stoppa upp sig", och så kommer inte mensen fast den borde. Så bara du kunde slappna av nu, jag vet att det är lättare sagt än gjort, har själv varit i samma situation flera gånger i tonåren, men iaf så borde nog mensen komma. Jag skulle ju inte tro att du är gravid av det där men man vet ju aldrig.
Dessutom är det vanligt att mensen hoppar lite i tonåren, det behöver inte vara något desto märkvärdigare med det.
Men eftersom chamsen finns att du skulle vara gravid, tycker vi att du skall ta ett graviditetstest, även om du tycker att det känns pinsamt. Om du är mogen nog att ha sex, måste du också vara tillräckligt mogen att sköta om skyddet och möjliga följder.
Det finns ju graviditetstest i helt vanliga varuhus, kanske du kan fara en bit bort där du inte känner någon i butiken så är det lättare att våga köpa ett test. Annars kan du också gå och prata med skolhälsovårdaren, förklara att du är orolig och att du skulle vilja ta ett test, det behöver du inte spänna dig för, skolhälsovårdaren har sett och hört sånt hundra gånger förr. Då kan du säkert få göra testet där och det är ju bra ifall det skulle vara så olyckligt att du skulle vara gravid så kan hon/han hjälpa dig vidare då genast, allt på bästa sätt. Detta är också en sån grej som inte behöver komma fram till dina föräldrar om du inte själv vill. Det kan ju vara ganska tungt att gå genom en abort utan sina föräldrars stöd, men som sagt var det kan du bestämma själv isf.
Jag håller tummarna för att allt går bra, tänk att 1000 och åter 1000 tals flickor och kvinnor har och kommer att gå genom just samma sak varje dag och så har det varit i alla tider. Bra att leva på 2014 och inte för 100 år sen ;) Idag går allt att reda upp och man får den hjälp och stöd man behöver från speciellt skolhälsovårdaren i detta fall.
Kram hälsar ungdomsinformatörerna Sanna och Lena