Mensen konstig med p-piller
25.09.2014
Hej! Jag började äta p-piller för lite mer än 3 veckor sedan. Jag började ta dem på mensens första dag som man ska göra, men mensen bara fortsatte i nästan två veckor. Vanligtvis har jag 4-6 dagar lång mens så detta var riktigt frustrerande. Dock blödde jag inte mycket, men det kom hela tiden lite varje dag. Sen trodde jag att den äntligen rett upp sig och slutat för en vecka sen, men så började det komma lite igen.. Jag ska imorgon ta det sista pillret och sedan återstår fyra sockerpiller vilket betyder att jag borde få mens då, men den har varit så konstig så jag har ingen aning nåmer om hur den kommer vara. Så det jag nu ber om är lite förklaring på varför mensen varit så lång och oregelbunden och ifall allt är som det ska med mig? Borde jag kolla upp det eller är det bara att vänta och se? Hon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2014
Hej.
Förlåt att du fått vänta så länge på ditt svar. Det kan ju hända att du redan hunnit kontakta t.ex. preventivrådgivningen eller din skolhälsovårdare men jag skall svara på din fråga i allafall. Då man äter p-piller så tar pillren liksom över maskineriet i kroppen och då är det inte längre den egna hormonproduktionen som styr menstruationscykeln, det är därför mensen oftast blir väldigt regelbunden med p-piller. Men ibland kan de nya hormonerna stöka till det lite, speciellt i början tills kroppen vant sig.
Du skriver att du nu haft mens nästan non-stop sedan du började med pillren. Jag tror att det är en helt normal reaktion, även om det kan kännas riktigt frustrerande och det kanske inte är jättevanligt. Oftast brukar man äta p-pillren i minst tre månader innan man kan avgöra om de "passar" eller inte. Så även om det har varit jobbigt att blöda så länge så skulle jag rekommendera att du försökte hålla ut och se hur det blir nästa karta. Om mellanblödningarna fortsätter ännu i flera månader så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen så att du får diskutera med dem och vid behov byta piller, men som sagt är det nog för tidigt att säga ännu om du blöder för att dessa piller inte passar.
Försök att stå ut, det brukar nog ordna upp sig.
Tessi