Mensen med p-piller
20.01.2014
Tack så mycket för svaret på den föregående frågan "för tidig sex". Var till stor nytta. Men nu började jag fundera på en annan sak som jag inte hittade svar på i instruktionshäftet som kom med p-pillren yasminelle. Det att jag tog ju första pillret på min första mensdag, och därifrån borde jag få min nästa mens efter ca 26-30 dagar, men i yasminelle paketet finns endast 21 tabletter och däreftet ska man ha 7 dagars paus. Är det meningen att mensen kan gå inpå nästa karta eller börjar den automatiskt när man slutar med den första kartan? Tack på förhand!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.01.2014
Hej!
Vad bra att du hade nytta av svaret! Och bra att du frågar mera när du har fler frågor! Det är ju lite så med nya grejer att man ofta kanske är lite nervös när man får instruktionerna, tex av gynekologen eller hälsovårdaren, och därför inte riktigt hinner minnas alla detaljer :D
När man använder ett sådant märke av p-piller som har tex bara 21 piller i kartan, så är det meningen att du ska hålla upp i 7 dagar. Alltså du äter p-piller i 3 veckor, äter inga alls i en vecka och börjar äta igen på 5:e veckans första dag, alltså i praktiken dag 29. Under den vecka du inte äter några piller borde mensen komma. På ett ungefär ja, typ från dag 22 till dag 30. Det här kan variera lite i början, men för de flesta tjejer börjar mensen såsmåningom bli riktigt regelbunden, så att vissa kan säga nästan exakt på timmen när mensen kommer att komma. Oavsett när den kommer ska du ändå börja på en ny karta dag 29. Vissa tycker det är lättare att använda sådana p-pillermärken som har sockerpiller med i kartan så att kartan har 28 piller och att man alltså aldrig har paus. Har man en sort med pausdagar är det viktigt att få en bra rutin på p-pillertagandet, så att man inte hinner börja glömma under pausveckan. Vad vi förstått är den bästa tiden på dygnet att ta p-piller när du borstar tänderna på morgonen eller går på WC första gången för dagen, för det gör du faktiskt alltid och det går på rutin.
Som sagt, fråga mera bara!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott