"Mensvärk"
16.06.2014
Jag äter p-piller och har inte ofta sex, ca 2 ggr i månaden. Sist jag hade sex var på första pillret på ny karta och 2 dagar efter det har jag haft en diskret mensvärk hela tiden fast jag inte har haft det med p-piller förr. Nu är jag rädd för att vara gravid eftersom när jag tog tredje sista pillret på föregående kartan var jag lös i magen men visst inte vad som räknas som diarré. Mensvärken har hållit i i 10 dagar. Jag mår även illa och har ont i svanken. Har jag någon risk att vara gravid eller är det något annat som spökar?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.06.2014
Hej.
Ibland då man läser om människor som äter p-piller och ändå blir gravida kan man få en känsla av att dethär med graviditet är någonting nästan övernaturligt som kan trotsa vilka naturlagar som helst. Sanningen är den, att det är ganska månska olika faktorer som skall sammanfalla för att man skall bli gravid. Redan utan p-piller är det mycket som skall sammanfalla, det är ägglossningen som skall ske inom 0-2 dygn efter samlaget och allt skall fungera. Både ägget och spermien skall vara friska osv osv. Och om man dessutom äter p-pillren som man skall, regelbundet, så är risken ganska liten.
Det är sant att kraftig diarré kan påverka pålitligheten med p-piller. Om du just har tagit ditt p-piller och har så pass kraftig diarré att magen töms helt och hållet, innan pillret har hunnit smälta och hormonerna tas upp av kroppen så kan effekten försvagas. Men ifall diarrén var så kraftig så skulle du nog veta om det, d.v.s. inte bara tänka på det som att du var "lös i magen". Dessutom var detta det tredje sista pillret på föregående karta, så det borde inte ha varit en kritisk dag. (beroende på när i cykeln man glömmer piller är det olika stor risk att bli gravid som du vet.)
Du skriver att senast du hade sex var på första pillret på kartan, och att du två dagar efter det fick ont i magen. Jag kan förstås omöjligt veta vad din magont beror på, men det är ytterst osannolikt att det skulle bero på att du hade blivit gravid 2 dagar tidigare. Och om du tagit alla piller som du skulle under den föregående kartan så borde det ju inte finnas någon risk där heller. (Det är ganska osannolikt att lös mage skulle göra situationen så osäker, dock vet jag ju inte om du hade sex under den månaden.) Ett av de absolut vanligaste symtomen på graviditet, enligt min erfarenhet vanligare än illamåendet, är ömma bröst. Illamående och magont kan bero på väldigt många saker, allt från urinvägsinfektion till matförgiftning eller nervositet, men ömmande bröst har oftast att göra med antingen pms eller graviditet.
Jag tror med andra ord inte att du är gravid. Jag kan ju inte lova detta med 100% säkerhet, men som jag tidigare skrev så är graviditeter ingenting övernaturligt utan förutsätter vissa faktorer för att vara möjliga. Du har ju tagit alla p-piller, och inte haft sex vid tiden för ägglossning så faktorerna uppfylls inte i detta fall. Om din magont/ryggont och illamående fortsätter så tycker jag ändå att du kunde gå till hvc och ge ett urinprov för att utesluta t.ex. urinvägsinfektion. Och naturligtvis - om mensen inte kommer så är det ju bra om du graviditetstestar dig, men jag tror nog att du kan pusta ut. Fortsätt ta dina p-piller och njut av sommaren!
Hälsningar
Tessi