Min mens kommer ej
25.02.2015
Hej jag har precis börjat äta p-piller och är på mitt fjärde sockerpiller på kartan och jag har fortfarande inte fått min mens? Kan jag vara gravid trots att jag alltid har skyddat mig? blir lite orolig då jag också kissat mycket på senaste tiden samt varit illamående alwha
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.02.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan
Eftersom du skyddat dej, är risken för att du ska vara gravid väldigt liten. Illamåendet du känner kan vara en bieffekt från p-pillerna du äter. En del kvinnor kan vara illamående under de första pillerplattorna. Det brukar som tur ofta gå över så småningom. Det att du kissat ofta kan bara vara en tillfällighet men om symtomen fortsätter borde man kanske kolla ett urinprov för att utesluta att du inte har urinvägsinfektion. Det finns några olika piller på marknaden som har fyra sockerpiller i slutet av plattan. Nu skriver du inte vilket pillermärke du äter men ett av pillerna Zoely kan göra att en del kvinnor inte får mens över huvudtaget så länge de äter pillerna. Om du nu har fortsatt att äta dina piller, och startade på en ny platta i normal ordning så kunde du för säkerhets skull kunna göra ett graviditetstest efter ca två veckor om mensen inte dykt upp. Om du hunnit sluta med dina piller så kan du också göra ett graviditetstest och om det är negativt kan du starta på nytt med dina piller.
MVH Eva-Maria, hälsovårdare
Ungdomsliv.fi