Mini-piller..
29.01.2015
Vart ska jag vända mig för att få recept på mini-piller i Vasa? Ska jag gå till studenthälsovården? Hade recept för ca 3 år sedan när jag bodde hemma men det blev inte förnyat och använde sen andra preventivmedel efter det. Går det att boka tid via nätet? Jag hatar att ringa..

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej! Vasa har inte ett system med tidsbokning på nätet. Du måste nog ringa. Rådgivningsbyrån för familjeplanering finns på Sandvikens hälsostation, Sandvikgsgatan 6. De har telefontid må-fre kl 9-10 samt kl 12.30-13 tfn 06-325 1765.
Dit kan alla kvinnor under 50 år som är Vasabor vända sig samt studerande i Vasa med hemadress på annan ort. Studeranden vid universitetet får sin service genom SHVS.
Familjeplaneringen servar med preventivmedelsfrågor, -användning och -uppföljning, info om könssjukdomar, undersökningar och rådgivning vid barnlöshet samt rådgivning och handledning angående aborter.
Med vänlig hälsning,   Annika      hälsovårdare - barnmorska
Hej!
Tack för din fråga! I Vasa kan du vända dig till Rådgivningsbyrån för familjeplanering. Läs mera via länken. Tyvärr så måste man ringa och boka tid dit. Avbokningen kan man göra via sms.
Ha det gott!
Tiina P - Reimari.info