Minipiller
30.06.2022
Hejsan!
Jag har ätit Azalea minipiller nu sedan januari. Jag har varit så noggrann som möjligt och försökt äta dem varenda dag ungefär samma tid. Emellan åt så kan det överskrida med 2-3 timmar före jag hinner ta det pga. jobb.
Det har hänt just igår(onsdag) vilket fick mig att fundera. Hade konstiga värkar i magen som typ mensvärk, jag trodde först det skulle vara mens då det ska komma nu, men var endast flytningar.
Sedan idag när jag var på toaletten så kom det någon konstig sorts flytning som var typ ”kompakt”, man kunde plocka bort den och var ganska slemmig.
Jag undrar ifall det är något fel, ifall jag kan möjligtvis vara gravid eller något då jag har haft samlag utan kondom förra helgen.
Detta är också första månaden då jag inte har haft bruna mellanblödningar.
pip

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2022
Hej,
Du skriver att du har ätit Azalia sedan januari så det är helt rimligt att tro att din kropp ännu håller på och vänjer sig, vilket innebär att t.ex. blödningar eller flytningar kan förändras. I bipacksedlarna står det oftast att de flesta "biverkningar" försvinner inom de första tre månaderna, men tre månader är ingen magisk gräns så förändringar kan ske ännu efter det.
Det är ju skönt om dina mellanblödningar skulle upphöra, även om det är nästan omöjligt att säga om det bara har "råkat sig" så denna månad eller om du kommer att slippa dem även i fortsättningen.
Flytningar kan ändra i både mängd och konsistens utan att det behöver betyda att någonting är "fel". Vi skall också komma ihåg att kroppen hela tiden påverkas av allting annat, och att bara "småsaker" som att ha sex utan kondom, gå och simma eller använda trosor/baddräkt av ett annat material än "normalt" kan påverka flytningarnas konsistens. Om du har tagit dina piller enligt föreskrifterna så behöver du inte oroa dig för graviditet. Då du äter piller är det inte tänkt att man skall behöva använda kondom samtidigt utan pillren sköter om preventionen. Inte heller låter den flytning du beskriver som något typiskt graviditetstecken, eller ett tecken på att någonting är fel.
Följ med situationen. Om det skulle dyka upp andra symtom som klåda, sveda eller att flytningarna fortsätter vara avvikande så kan du kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Kram,
Tessi