Minipiller
23.10.2023
Kan man börja med azalia när man inte har mens? Har haft mens förra vecka glöm att ta. Det är första gång med prev. Hejs

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2023
Hej,
Eftersom Azalia är ett minipiller (d.v.s. innehåller endast ett hormon) så rekommenderas det att man påbörjar användningen på mensens första dag. Man kan också påbörja användningen senare men enligt bipacksedeln senast på mensens femte dag. Om man börjar med Azalia på 2-5 dag så måste man under de första sju dagarna komma ihåg att använda tilläggsskydd (t.ex. kondom) för att vara säker för graviditet. Du skriver att du hade mens förra veckan, så på basen av det så antar jag att du redan är förbi mensens femte dag?
Anledningen till att det inte rekommenderas att man börjar med Azalia mitt under en pågående cykel är att skyddet då inte kan garanteras (ägglossninig kan potentiellt redan ha inträffat, om man har haft sex under de senaste dagarna kan det potentiellt finnas levande spermier inuti kroppen o.s.v.) Så om du vill att dina piller skall fungera så säkert som möjligt redan från början så rekommenderar jag att du börjar på med din första karta vid nästa mens eller så fort som möljigt efter det men senast på den femte dagen. (Det finns givetvis undantag för denna "regel", men det är ingenting som jag kan ta ställning till utan att tala med dig. Så om du vill så kan du ringa till preventivrådgivningen och fråga dem, på basen av den diskussionen kan det hända att du får rådet att börja genast - men det är som sagt ingenting som jag kan rekommendera utan att ha diskuterat dina omständigheter.)
Med Azalia är det också väldigt viktigt att pillren tas vid samma tid varje dag, så lägg t.ex. påminnelse på din telefon vid ett klockslag då du tror att du har möjlighet att ta dem alla dagar.
Beklagar att jag inte kan ge dig ett mer exakt svar än så, men tveka alltså inte att kontakta preventivrådgivningen så kan de ta ställning till just ditt fall.
Kram,
Tessi