Minipiller
23.01.2017
Hej!
Nu är det så här att jag för 3 månader sedan började med minipillret desogestrel sandoz, vilket för mig annars har fungerat jätte bra.
Var nu till apteket och köpte 3 månader till, men hade tydligen fått utskrivet cerazette.
Är det någon skillnad på dessa 2? Kan jag få andra biverkningar av cerazette än desogestrel?
Vet att de innehåller samma mängd av samma ämne (gestagen) så man borde väll inte få andra biverkningar? eller?
Mvh. E E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2017
Hej,
Precis som du skriver så innehåller de samma mängder av samma hormon, så i princip är läkemedlet exakt samma, det är bara tillverkaren (och priset) som skiljer dem åt.
Så biverkningarna borde vara de samma. Ibland kan man upptäcka nya eller annorlunda biverkningar, men det beror då oftast på att kroppen med tiden kan reagera på lite andra saker. Alla biverkningar har med andra ord inte hunnit dyka upp under de första månaderna, eller också kan de upphöra efter att man har ätit dem i tre månader. Så jag tror nog att du kan vara alldeles lugn. Om du inte har haft några biverkningar med desogestrel sandoz så tror jag inte att du får det nu heller, och om du skulle få det så är det antagligen mer ett sammanträffande än att det skulle orsakas av skillnader i pillren.
Kram
Tessi