minipiller försening
14.04.2018
Hej,
Jag har nu i snart 3 månader ätit minipillret desogesterel sandoz. Nu så har jag nästan glömt bort och äta det (det har gått 7 thimmar på övertid). Är det fortfarande säkert att ha oskyddat sex eller behöver jag vänta i en vecka för att inte öka chansen att bli gravid?
Är det också normalt att ha mens i ca 2 veckor på minipiller, har hänt 1 gång. fundersamma esa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.04.2018
Hej.
Eftersom det har gått mindre än 12 timmar sedan du normalt skulle ha tagit din tablett så är du fortfarande skyddad. Så det är bara att fortsätta som normalt, och försöka komma ihåg tabletterna i fortsättningen.
Eftersom minipiller bara innehållet ett hormon, så är det normalt att de inte styr och ställer med din mens lika exakt som ett p-piller. Det är också helt normalt att det kan vara lite hoppigt i början, så försök att inte ta någon stress över det.
Bara att leva vidare.
Kram
Tessi