Minipiller och ägglossning
02.03.2020
Hej
Jag äter Mini Pe och har ingen mens. Råkade glömma en tablett med 8 timmar och hade haft sex med min sambo dagen innan, finns det en risk att jag blivit gravid? Eftersom jag inte har någon mens så kan jag väl inte ha någon ägglossning heller? Har glömt någon gång tidigare och inte fått någon blödning efter heller så då lär väl inte ägglossningen ha kickat igång utav att jag tog tabletten lite för sent? MVH Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.03.2020
Hej,
Minipiller fungerar lite annorlunda än p-piller eftersom de endast innehåller ett hormon. De förhindrar graviditet på så sätt att slemmet i livmoderhalsen blir för segt för spermierna att ta sig igenom, och slemhinnan i livmodern är för tunn för ett befruktat ägg att fastna på. I vissa fall förhindrar mini-pillren också ägglossning - men inte alltid.
Eftersom det gick mer än 27-30 mellan dina piller så måste du använda kondom under den kommande veckan för att vara helt skyddad. Eftersom du hade sex dagen innan du glömde ditt piller så finns det en liten risk. I de fallen kan man ta ett akut p-piller, men eftersom jag inte vet när detta hände så vet jag inte om det redan har gått för lång tid. Om det redan har gått längre än 72 timmar så kan du inte göra annat än att vänta.
Eftersom du inte har någon mens så är det inte den du väntar på, utan vänta i 2-3 veckor och gör sedan ett graviditetstest för att utesluta graviditet. Och fortsätt äta dina piller som du brukar göra.
Kram
Tessi