Minipiller och kroppen
15.06.2021
Hur kan ens kropp hinna utveckla ett ägg genast då man glömmer att ta ett minipiller? Vad händer med ens ägg då de inte kan utvecklas under en längre tid? Jag undrar om minipiller (desirett) kan ha några långvariga effekter. Varför får vissa mellanblödningar och andra inte om äggen ändå inte utvecklas? eller utvecklas ägg ändå bara att det sker långsammare eller nåt? För en del kan det tydligen plötsligt rinna ut gammalt eller nytt blod då de slutar med pillrena. Det låter inte bra att man kan gå runt med gammalt blod som inte kan rinna ut då man äter piller. Jag fattar inte riktigt.
Det här är säkert osannolikt men vad händer om jag blir gravid för att jag glömde ett piller och tidsramen för att göra abort passeras. Har jag då skadat fostret genom att ha ätit minipiller och druckit kaffe och ätit sushi och annan mat som borde ha undvikits? Little pill

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2021
Hej.
Minipiller, och i ditt fall Desirett innehåller bara ett hormon, progestin. Den preventiva effekten av minipiller baserar sig främst på att det gör sekretet i livmoderhalsen/livmodern så segt att spermierna inte kan komma förbi det. Med andra ord förhindrar inte alltid minipiller att ägget utvecklas. (Med Desirett är hormonmängden trots allt sådan att det i de flesta fall förhindrar att äggen utvecklas och lossnar.)
Så om du glömmer ett minipiller så är risken först och främst att sekretet påverkas så att det igen släpper vidare spermierna, men också det att ägg kan utvecklas och "släppas iväg".
Minipillren gör även att slemhinnan i livmodern inte blir så tjock, och därför är det vanligt att man blöder mindre eftersom det helt enkelt inte finns lika mycket slemhinna som behöver stötas ut. Men olika människor påverkas olika- därför finns det också de som trots detta kan ha mellanblödningar eller uppleva att de blöder mer än de gjorde tidigare - medan andra slutar blöda helt och hållet under den tid de använder minipiller. Med andra ord handlar det inte om att man "går omkring med gammalt blod som inte kan rinna ut", utan det handlar om att slemhinnan som byggs upp inne i livmodern är så tunn att den inte nödvändigtvis stöts ut.
Det är nog ganska osannolikt att du skulle bli gravid och vara gravid fram till vecka 16 utan att du hade märkt det, och sannolikt skulle inte minipillren eller kaffet ha någon större påverkan på fostret (många kvinnor dricker kaffe under hela graviditeten). Betydligt större påverkan skulle t.ex. alkohol eller tobak ha. Även om minipiller är ett säkert preventivmedel så måste man alltid vara medveten om att det finns en risk att bli gravid om man är sexuellt aktiv i ett heterosexuellt förhållande, och är man orolig så bör man testa sig.
Kram,
Tessi