Minipiller och p-piller
13.05.2014
Hej, nu är det så att jag undrar vad det är för skillnad på p-piller och minipiller? Har de samma effekter? Är man lika mycket skyddad mot graviditet? hej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.05.2014
Hej hej!
Den egentliga skillnaden mellan de två hormonella preventivmedlen p-piller och minipiller är att minipillret innehåller bara gestagen (gulkroppshormon eller progesteron) och p-pillren innehålle både gestagen och östrogen. Gestagen gör så att sekretet (slemmet) i livmoderhalsen blir så tjockt och segt att spermierna har svårt att slippa förbi och dessutom så att miljön i livmodern inte är bra för ett befruktat ägg. Det gör också så att man inte ska ha någon ägglossning och därför inte kunna bli gravid. Östrogen (skrivs ibland estrogen) däremot gör så att man får en regelbunden mens. I de olika märkena finns lite olika typer av de här hormonerna, konstgjorda eller naturliga, och lite olika mycket och därför kanske man måste pröva sig fram innan man hittar ett som funkar för en själv. Det finns också ett "mellanting", p-piller utan östrogen.
Om man tar dem helt enligt bruksanvisningen, så är nog båda nästan lika säkra mot graviditet - ingen skyddar såklart mot könssjukdomar - men glömskemarginalen är mindre med minipiller. Båda ska man helst ta samma tid varje dag, men glömskemarginalen för minipiller är bara 3 timmar, medan p-pillrens glömskemarginal är upp till 12 timmar. Inget preventivmedel är 100% säkert, men "risken" att bli gravid med p-piller är liten. P-piller har ett pearl-index på 0,5–1,5 vilket innebär 0,5-1,5 oönskade graviditeter per 100 kvinnoår (alltså ca 1 kvinna blir gravid varje år av 100 st - men då har de alltså sex många gånger det året). Minipiller har pearl-index 2-6.
För att läsa mera bla om biverkningarna av p-piller och minipiller, kolla våra infosidor om Preventivmedel!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott