Minipillerrr
03.10.2015
Hej!
Jag har ätit minipillerna Desogestrel från företaget Sandoz i 3 månader gratis av skolhälsovårdaren.
När jag var och hämtade ett nytt paket igår (med recept som skolhälsovårdaren hade fixat) från apoteket (i 3 månader), fick jag en med samma namn men olik förpackning och företag.
Gör det något eller måste samma företag ha gjort dom? Byter till dom nya om 3 dagar!
En till fråga.
Jag frågade skolhälsovårdaren när jag skulle börja med pillren att om mensen skulle komma i samma ordning och på samma sätt som innan. Hon sa ja, men det har inte varit så.
Jag har ingen aning om när mensen kommer, och när den väl kommer så är det jättelite men håller ändå på i 3-5 dagar. Så är det fortfarande och jag har mellanblödningar ännu och har ätit minipillerna i 3 månader.. Borde mellanblödningarna inte försvinna och mensen borde bli normal snart? Jobbigt..
Tack så mycket!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2015
Hej.
Det är helt ok fast förpackningen ser annorlunda ut och märket kan ha ändrat, huvudsaken är att det verksamma ämnet och styrkan är densamma - och det är det, för annars skulle inte apoteket ha fått sälja medicinerna till dig. Det är ganska vanligt med mediciner att de kan ha olika namn och tillverkare men vara "samma" medicin. (t.ex. Ibuxin, Burana, ibusal, ibutabs är alla olika namn på samma läkemedel, vars verksamma ämne är ibuprofen.) Så det är bara att byta till den "nya" sorten, för pillren är de samma som de du ätit tidigare.
Jag tycker att mellanblödningarna borde upphöra snart, men ibland tar det en stund innan kroppen vänjer sig vid det nya systemet. Att mensen är sparsam och håller på i 3-5 dagar låter ju helt normalt, men det vanliga är ju nog att den brukar vara regelbunden då man äter piller. Så om mensen fortfarande är oregelbunden och du har mellanblödningar denna månad så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare så får hen fundera över om någonting behöver göras.
Kram
Tessi