Missfall?
06.02.2022
Jag går på p-piller och pga extrema menssmärtor har läkare föreslagit att jag endast ska ta sockerpillren 2-3 ggr per år vilket jag gör. Ungefär i mitten av november började jag känna ett illamående som inte försvann, även andra typiska gravidsymptom, tog ett test i december som visade negativt men symptomen fortsatte. Försökte ändå leva på som vanligt och drack alkohol under två tillfällen. I mitten av januari började jag blöda från ingenstans, hade inte missat att ta något p-piller och min kropp har aldrig reagerat så förr. Blödningarna höll på i nästan 2 veckor samt underliga menssmärtor. Kan detta varit missfall trots negativt graviditetstest? Isf vad borde jag göra nu?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
08.02.2022
Hej,
Jag kan inte med säkerhet säga vad det var såklart, men jag tror att det var en helt normalt förekommande mellanblödning du fick. Varför jag inte tror det var ett missfall är pga negativt graviditetstest och inga missade tabletter. När du har mens sådär sällan så kan du få mellanblödningar, trots att du kanske aldrig haft det innan. Det kan vara olika orsaker som påverkar, ofta yttre faktorer - stress, påfrestning etc. När man skjuter fram sin mens så mycket som du gör, så är man mycket känsligare till mellanblödningar. Många får det inte, men desto fler får det någongång. Att du fick menssmärtor vid denna mellanblödning är inte heller konstigt alls, med tanke på att du annars har extrema menssmärtor. Menssmärtor är livmodern som för ihop sig och trycker ut blodet, och med tanke på att du har blödningar så sällan så kan du känna av mensvärk när blödningen väl sker.
Kram!
Malin