möjligt att bli gravid?
19.12.2014
Hej! Hjälp, hade sex förförsta gången igår, vi använde kondom och den var på hela tiden. Men kan man bli gravid bara av att typ sperman rinner utanför kondomen och jag sitter i det? Dumfråga men jag är så rädd att jag ska bli gravid. Och om man har lite halvtorkad sperma på fingerna/handen och sen träder på kondomen, inte kan man väl bli gravid av det? Eller? Också en fråga till, tänkte jag skulle sätta in en p-stav, men hur går man till väga för att få den? Ringer till vaasa? Och hur säker är den? Det finns ju en liten risk med allt...kan tex min pojkvän komma inuti mig eller är det bäst att dra ut den? paranoid

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.12.2014
Hej, vi ska kolla med en av våra experter. Men det är nog rätt mycket som ska klicka om man ska bli gravid. Sperma överlever inte i rumstemperatur, alltså utanför kroppen, med andra ord det är nog ytterst liten risk att du ska ha blivit gravid av att råka sitta i en skvätt.
Det samma gäller lite halvtorkad sperma på fingrarna då man sätter på kondomen, det ska nog mycket till för att man ska bli gravid där också.
Här kan du läsa mera om P-stav, Du ska beställa tid till ditt Hvc för att få ett recept, sen köper du ut den på Apoteket och så sätter en barnmorska eller en läkare in den. Men man ska komma ihåg att den inte skyddar mot könssjukdomar, så om man har tillfälliga förbindelser så löns det att använda kondom iaf. Inte mot en eventuell graviditet men mot eventuella sjukdomar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej, ska fylla på med lite till info i svaret :) :
Som Sanna skrev, så är spermier känsliga både för torka och kyla, alltså de överlever inte mer än några minuter om tempen går under 36 grader och de kan varken simma igenom tyg eller klara av att torka ut. Dessutom är det massor med annat som ska stämma för att man ska kunna bli gravid, tex när ägglossningen sker. Läs mera om de här sakerna både på våra infosidor om Sex och i frågor och svar i den här kategorin på Våga fråga.
Du kan alltså få en p-stav via preventivrådgivningen i din egen kommuns hvc, kolla kommunens hemsidor för kontaktuppgifter. Ett annat preventivmedel som nyligen kommit ut på marknaden är små hormonspiraler som sägs passa unga tjejer som inte fött barn bättre. Hormonspiraler har nog funnits länge och är det säkraste preventivmedlet näst efter sterilisering - det ger dessutom förhållandevis lite biverkningar - men nu finns det alltså mindre modeller. Fråga på din preventivrådgivning om det låter intressant.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott