När återgår kroppen till normalt efter man slutat med p-piller?
16.05.2021
Hej Decibel!
För ungefär tre månader sedan slutade jag med p-piller och bytte till kopparspiral. Jag har hört att det tar en tid innan kroppen återgår till normalt, men hur länge tar detta?
Jag har haft "riktig" mens en gång (40 dagars menscykel efter att jag slutade med p-piller), gången efter det bestod min mens av endast brunt blod och krävde endast trosskydd (20 dagars menscykel) och nu är jag inne på 40 dagars menscykel utan att ha fått mens igen. Jag har haft mellanblödningar med jämna mellanrum, ibland ett par dagar i streck, men inget som jag skulle räkna som mens. Jag har också flytningar flera dagar i veckan, ofta ganska tjock -lite som äggvita, utan färg eller lukt.
Borde inte vara någon risk att jag är gravid pga att jag och pojkvännen använder kondom just nu eftersom jag tycker det är lite äckligt med mina flytningar.
Min mens innan p-piller var regelbunden med lätt blödning (med p-piller fick jag rikliga blödningar) och cyklarna var 30 dagar, om det gör någon skillnad.
Tack på förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.05.2021
Hej,
Eftersom du nu har kopparspiral så är det väldigt svårt att säga hur din mens kommer att fungera framöver. Så det är inte alls säkert att din mens "återgår till det normala", d.v.s. hur den fungerade innan p-pillren eftersom du nu har spiral som påverkar mensen. Kopparspiralens verkan är på många sätt ännu svårare att förutse än hormonspiralens. Det låter som att den skulle passa dig med tanke på att du blöder så lite, medan andra tjejer blöder massor och får väldigt smärtsamma blödningar med kopparspiral.
I normala fall, d.v.s. om man är helt utan spiral eller hormonella preventivmedel så brukar mensen bli mer normal inom några månader. Men eftersom kroppen utvecklas så är det inte heller alltid rimligt att tro att den skall fungera på samma sätt som innan man började med t.ex. p-piller - eftersom det kan ha gått flera år och kroppen därför kan ha förändrats. Jag vet ju inte hur länge du åt piller, men det är helt normalt att kroppen och menscykeln fungerar annorlunda då man är 15+ än då man är 20+.
Så det bästa du kan göra nu är kanske att lära dig hur din kropp fungerar just nu med detta nya preventivmedel.
Kram,
Tessi