När man vill bli gravid
09.11.2015
Hej!
Nu är det så att jag och min pojkvän har bestämt oss för att vi vill ha barn och har alltså börjat "försöka". Jag slutade med minipiller för ca 2 månader sedan och har bra koll på min cykel och mina ägglossningsdagar.
Men vad skall man egentligen tänka på när man försöker bli gravid? Internet är fullt av motstridig information så man vet ju inte vad man skall tro på?
1. Är det sämre chans om man har sex alla dagar (dock inte bara för att vi försöker, det har i princip alltid varit så mer eller mindre)?
2. Borde jag börja äta folsyre tilskott redan nu?
3. Hur skall man tänka med alkoholen, jag dricker väldigt sällan och väldigt lite, men försämrar jag mina chanser eller riskerar att skada en eventuell bebis om jag dricker en cider eller ett vinglas 1-2ggr i månaden (så länge jag inte har plussat självklart)?
4. Hur gör man för att inte bli galen när man skall gå och vänta, först på ägglossningen, sedan på att mensen inte skall dyka upp? Man ser ju bebisar och bebismagar ÖVERALLT!
5.Hur skall man tänka sedan när man väl är gravid och skall berätta, tänker t.ex. på min mamma som jag vet att inte kommer att bli glad. Hon är ingen barnkär människa och anser att barn förstör ens liv (tack mamma för den) speciellt om man får dem i ung ålder. Hon var i min ålder när hon fick mig. Jag är ju ganska ung, dock absolut inget litet barn, jag och min pojkvän är så redo för barn och har verkligen tänkt igenom det innan vi tog beslutet att sluta med preventivmedel. Men hur skall man hantera det när man vet att någon inte kommer att kunna glädjas åt något som är så otroligt viktig för en själv?
Blev många frågor här nu :) E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.11.2015
Hej.
Ja, det är liksom en djungel av information man skall ta sig igenom då man söker fakta på nätet om hur man blir gravid. Och precis som du säger så är informationen ofta motstridig och svårtolkad, dessutom känns det som att rekommendationerna ändrar ganska ofta. (T.ex. rekommenderades det ännu för några år sedan att gravida kvinnor skulle äta ingefära mot graviditetsillamående, medan det idag rekommenderas att gravida kvinnor helt skall undvika det.) Men med sunt förnuft kan man nog ta sig ganska långt.
1. Vissa källor säger att man skall ha sex varannan dag då man försöker bli gravid, för att spermierna då är av högst kvalitet. Men om ni är sugna på att ha sex varje dag så tycker jag att ni skall ha det. Bebis-lagandet blir snabbt en ganska trist syssla om man måste införa en massa regler för det. Så jag föreslår att ni skulle försöka hålla ert liv i övrigt så normalt som möjligt men försöka bli gravida "på sidan om". Om graviditeten blir huvudmålet så blir det nog lätt som du beskriver i fråga 4.
2. Du kan börja äta folsyra redan nu. Vitaminet (B-vitamin) är speciellt viktigt då det gäller befruktningen och den tidiga celldelningen.
3. en cider eller ett vinglas 1-2ggr/mån påverkar knappast din möjlighet att bli gravid. Det sägs att redan en sixpack som dricks vid ett tillfälle kan försämra chanserna, men din konsumtion är så liten att jag inte tror att den påverkar. Och jag tror, som jag skrev i svaret på fråga ett att chanserna ökar om du är avslappnad och lever så normalt som möjligt.
4. Hur du skall göra för att inte bli galen medan du väntar på att bli gravid vet jag faktiskt inte :) det är jättesvårt att hålla sig lugn och normal och slappna av då man vill någonting så innerligt. Men jag tror som sagt att chanserna att bli gravid ökar, och livet i övrigt är roligare, om du inte gör det till livets mening just nu. Fortsätt leva på som vanligt, så hjälper det till att hålla relstionen mellan dig och din kille bra. (Er relation är trots allt själva huvudsaken, det är du er relation som är grunden för er familj, som babyn skall växa upp i.) Om man fortsätter att leva ett normalt liv så känns inte heller månaderna så långa då man väntar på att plussa. Men det är inte alls enkelt att hållas på jorden och ta det lugnt. Det vet nog alla som har försökt bli gravida.
5. Jag tror att nästan alla kvinnor kommer ihåg hur deras mammor reagerade då de berättade att de var gravida. Det är en sån sak som stannar kvar eftersom det ju oftast är en jättestor sak och mamman oftast är en jätteviktig person. Jag hoppas ju att din mamma skulle förstå att detta är DIN graviditet, inte hennes, och att du är en vuxen person som gör ditt eget val. Bara för att hon själv upplevde att hon blev gravid som för ung behöver inte betyda att det är för tidigt för dig. det finns både för- och nackdelar med att vara en ung mamma, men det är ju ert val, ditt och din killes, och det finns ingen "regel" som säger att livet blir förstört eller att man automatiskt skulle vara en dålig förälder om man får barn i din ålder. Jag hoppas att din mamma skulle hålla sig neutral om hon inte klarar av att glädjas för din skull. Men om hon blir upprörd så kan du ju försöka säga att det skulle vara roligt om hon kunde glädjas med dig eftersom det är en fin sak som händer dig, och som hon får vara med och dela om hon kan sätta sina egna spöken åt sidan. Att ha barn är det största ansvaret. Ingenting i livet är lika stort och det är ju viktigt att man är förberedd på det, men föräldraskapet kommer ändå alltid med överraskningar hur mycket man än tycker att man har förberett sig, så det finns ingen anledning till att du skulle vara mindre lämpad att bli förälder idag än om 10 år. Hoppas att det går bra då du berättar det.
Lycka till!
Kram
Tessi