När sluta med p-piller
26.10.2014
Hej! Nu har jag käkat p-piller mot acne i ungefär ett halvår, och finnarna har försvunnit helt, det enda som finns kvar nu är ärr. Min fråga är: Hur länge ska jag ännu äta pillrena? Kan jag vara säker på att min acne inte kommer tillbaka fastän jag slutar? Jag kan ju tillägga att jag har varit (nästan helt) acnefri nu i kanske 2-3 månader. Jag skulle vilja börja runda av med pillrena, med kommer finnarna tillbaka? Måste jag bara testa mej fram, och ta en paus med dem och se hur det går? storätarn
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.10.2014
Hejsan storätarn,
Nu är vår hälsovårdar expert Tessi sjuk, men vi ska försöka få svaret av någon annan expert.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej
Man kan inte garantera, att acne ej kommer tillbaka. Men du har ätit pillren ändå ganska kort tid nu bara, så kanske skulle vara bra att fortsätta. Det är ändå hormonerna i pillren som hjälperm mot acne.
Så klart, vill du testa så kan du absolut göra det också, och se hur det går. Det finns förstås andra läkemedel mot acne. P-piller brukar nog ha även andra förmåner, s.s regelbunden mens, minskar menssmärtor och blödningar. Men har du inga såna problem och vill prova så gör det. Om du sedan börjar pillren tillbaka pga att finnar kommit tillbaka, så tar det nog igen en tid innan effekten syns. Det blir mera rubbingar i hormonbalansen av att börja och sluta, än att fortsätta i en längre tid. Jag minns att då jag jobbade på preventivrdg, brukade jag rekomendera åtmonståne ett halvt år innan man slutar.
Mvh, barnmorska/sexualrådgivare Kristiina