Natural cykles
03.02.2015
Kan ni berätta mer om natural cykles- preventivmedlet? Hur fungerar det och är det något ni rekommenderar? :) det är ju jätte skonsamt för kroppen

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
05.02.2015
Hej! Helt kort är Natural cykles något som lite modernt har poppat upp i svensk media men egentligen inget nytt. Det nya är att du kan ha en app som "dagboksanteckningar". Denna app kostar naturligtvis. Du ska mäta din kroppstemperatur via munnen varje morgon när du vaknar. Du ska ha innan sovit ungefär lika många timmar som vanligt, vara fysiskt frisk och inte ha druckit alkohol.
Jag tänker att det här är en metod som passar ett stabilt par som lever ett mycket regelbundet liv. En helt klar fördel är att ifall kvinnan blir gravid så är det inte större katastrof utan egentligen rätt välkommet. Båda partnerna ska vara fullt införstådda med att det ibland blir sex med kondom, när förhöjd kroppstemperatur och appen visar att det är ägglossningstider. Det krävs att man stiger upp nästan samma tid alla veckans morgnar - även helger och att man inte dricker alkohol.
Den här metoden har tidigare använts för att hitta de dagar i kvinnans menstruationscykel för att bli gravid enklast. På det sättet är jag också övertygad om att den funkar rätt bra. Ex kända bloggaren Blondinbella använde sig av det här för att bli gravid... Men för att använda det som en säker preventivmetod i unga år när man absolut inte planerar bli gravid, är jag nog skeptisk till. Man ska vara rätt iskall för att inte sedan bli nervös ifall mensen är sen... Att sen tvingas genomgå en abort skulle vara mycket tragiskt.
Kondom är också skonsamt för kroppen och ett säkert preventivmedel.
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare